Forum >> E=mc^2?

Paco21-09-2006 12:10:08 // 79
73-as hozzászólás :)
Paco21-09-2006 12:09:24 // 78
Nyert. Bár ha szőrözni akarunk (a'la whiteskull) akkor nem fordulatszámot mér, hanem időt, és abból számolgat (a kerék kerületét "tudja") :)
Stee14621-09-2006 12:09:20 // 77
Teljesen még most sem győztél meg. :) Lehet, hogy a DCS csapatot kellene megkérdezni! :)
Attie21-09-2006 12:09:18 // 76
Ja értem asszem. Két különböző dologra gondoltunk. Te itt szerintem arról beszélsz, ha már beestünk a kanyarba és éppen kerszetben autózunk, akkor hogyan lehet kihozni. Akkor tényleg igaz a hátsókerekesekre is amit írtál. Viszont én arra gondoltam, hogy mikor éppen egy kanyarban vagyunk és gyorsítunk kifelé nagy gázzal és akkor indul meg a hátulja. (Gondolom ilyenkor igaz az, hogy tapadását veszti az autó és a centrifugális erő miatt kirepül a hátulja) Olyankor hiába adsz nagyobb gázt, csak mégjobban megpördül. Én itt mondjuk inkább csak tapsztalatokra hagyatkozom, mint fizikai magyarázatokra, mert ahhoz hülye vagyok :)
Paco21-09-2006 12:06:46 // 75
Röhögni fox, nem egy mérő műszer úgy mér, hogy integrál. :)
zolee14521-09-2006 12:05:06 // 74
neszójjábe!:)))) nem kell kinevetni azért mert segg vagyok fizikából:)))) ezt most veszi? ...kérem kapcsojjaki! :) amúgy tényleg úgy tudom ahogy lentebb írtam
Paco21-09-2006 12:04:18 // 73
Elég egyszerű okból. Az amcsovasas ismerőseid a szándékos csúsztatás és a valódi megpördülés közötti különbséget nem veszik figyelembe. Ők az elsővel játszanak. Az első esetben éppen hogy túlléped a gumival a tapadási súrlódás határát úgy, hogy azt szándékosan provokálod ki, egy kisebb gázadással hogy elpörögjön a gumi. Ekkor a gumi ugyan csúszni kezd, de a gázelvétellel visszaáll a status quo a gumi megtapad és folytatod a kanyart. A második esetben viszont a kocsi tömege készeríti oldalirányú csúszásra a gumit és azt semmilyen gázelvétel nem fogja odaragasztani az aszfalthoz. Ahogy azt volt tanárom előszeretettel mondogatta: Természet anyánk úgyis jobban tudja a fizikát. :)
Satti21-09-2006 11:59:44 // 72
30ezer...300ezer...mittudoméén:-)))
zolee14521-09-2006 11:59:36 // 71
ja, és a 10K-hoz majd mindenki a topic olvasgatása által frissen szerzett doktorijának a másolatát fogja beszkennelni és belinkelni a hsz-be:))))))
kando.21-09-2006 11:58:23 // 70
integráljunk vazeee...
zolee14521-09-2006 11:57:57 // 69
igazad van, nem tudunk!:) A sebességmérő a difinél (/ben?) mér fordulatszámot és abból számolgat....asszem:)
Paco21-09-2006 11:56:35 // 68
Nem hát! :) Adott idő alatt megtett távolságot mérünk. :-D
Vega21-09-2006 11:55:44 // 67
Hat bakker....latom lelki szemeim elott ,hogy mindenki ezerrel bujja a regi meg megmaradt fizikakonyveket vagy a neten turkaszik oszt loki a csunyabbnal csunyabb osszefuggeseket meg szamitasokat :))))))))))
Stee14621-09-2006 11:52:15 // 65
Ok a fizikai magyarázat jól hangzik, ebbe nem is tudok belekötni. :) (Most csak a hátsókerekes témát feszegetném.) De valami csak kimaradt a számításodból. Tesómon kersztül most kérdezeten ugyan ezt, egy v8-as amcsivas forumon. Egyértelműen a gázelvételt mondja mindenki, tapasztalaból. Igaz ők a kuplung kinyomást nem nagyon tudják produkálni a nagyrészt automata vas miatt. Bocs hogy off -al példáloztam.
Whiteskull21-09-2006 11:51:43 // 64
Ezek alapján sebességet se tudunk mérni, ugye?
Whiteskull21-09-2006 11:50:43 // 63
Vazze! Annyira gyorsan írtam, hogy maradt a "nem". :))))) Köszi! :)))
Paco21-09-2006 11:48:07 // 62
Ööööö...... Biztos vagy abban, hogy a lóerő SI mértékegység? :) teljesítmény, hőáramlás : watt, W = J*s^-1 = kg*m^2 *s^-3
kando.21-09-2006 11:47:16 // 61
Jól van, megadom magam! :) Igaz, van olyan műszer, ami a működéséből adódóan ,,összeszorozza'' a feszültséget és áramot és a teljesítményértéknek megfelelően téríti ki a mutatót.
Whiteskull21-09-2006 11:46:20 // 60
Nem, nem értettél félre semmit. A LE nem hivatalos mértékegység nálunk. Csak a szokásjog tartotta meg, na és az szerintem, hogy az angolszász országokban, még mindig előszeretettel használják. Sőt szerintem ott meg az a hivatalos mértékegység. (bár ezt nem tudom). Viszont ki kellett számolni az átváltást közöttük, és így jött létre az a 0,7.... vagy 1,36.. . :)))) Persze, hogy lehet mérni. Különben nem tudnák az autókhoz megadni a teljesítményüket. :))))
Paco21-09-2006 11:44:24 // 59
Villamos teljesítményt sem lehet mérni csak számolni :) A "teljesítménymérő "kapcsolás ha belegondolsz csak egy humbug,valójában feszültséget és áramerősséget mér és szoroz össze. A villanyóraszekrényben levő fogyasztásmérők, pedig leosztott teljesítményt mérnek és azt szorozzák fel a számlálón mutatott értékre. Elve, hogy ha egy ezredét a valós teljesítménynek leosztjuk, és van egy ismert teljesítményű motorunk (gauss tárcsánk, egyebünk) akkor a motornak úgy kell forgatnia a számlálót hogy az az ezerszeres fogyasztást mutassa :) Mechanikus teljesítmény meg szintén igaz hogy nem mérhető még ilyenmódszerekkel sem. Mérhető a forgatónyomaték (pontosabban az erőkar bizonyos pontján mérhető erő) a vonóerő, stb. Tehát alapból minden teljesítménymérés az erő mérésére vezethető vissza és abból számolják az adott időre eső teljesítményt. A számolás persze lehet automatikus is mindenféle átalakítókkal. Javaslom ebben a témában az SI származtatott mértékegységek tanulmányozását :)
Whiteskull21-09-2006 11:41:43 // 58
Csak azért, nehogy egy ilyen elektron-turkász okoskodjon a mechanikai tudományok oltáránál. :))))
kando.21-09-2006 11:41:11 // 57
Értem, igaz is. Itt is az SI bevezetéséig kp volt ,,kg'' helyett (MKS volt a neve talán annak a rendszernek...). Visznt SI-ben nincs LE, csak W van. De villamos oldalról lehet mérni a teljesítményt, akkor gépész oldalról is, nem ?? (vagy félreértettem valamit...)
Satti21-09-2006 11:38:07 // 56
Ez nagyon tudományos volt,büszke vagyok rád:-)))
Whiteskull21-09-2006 11:36:51 // 55
Félreértesz. A lóerőt így határozták meg a kezdet kezdetén, hogy 75 kp erőkifejtéssel 1 méter utat 1 másodperc alatt tesznek meg. Ez 1 LE teljesítmény. Ez SI mértékegység, mivel a kp az angolszász mértékegység.
kando.21-09-2006 11:33:02 // 54
--> Pietro hsz.-e (#23) :-)
Whiteskull21-09-2006 11:29:14 // 53
1 LE = 75 kp*m/s = 735,39875 W
Vega21-09-2006 11:22:01 // 52
LE-vel kapcsolatban akkor is az a franko megoldas amit en mondtam...mostmar utana nezek vagy tegye meg valaki :)) A LE is teljesitmeny de annak a merteket egyszer ki kellett szamolni...aztan az mar egy masik dolog ,hogy mas mertekegysegekkel mint KW vagy watt van valtoszam kozottuk... en mindig forditva szamolom...1,36-al :)
Vega21-09-2006 11:18:05 // 51
Akarjatok mondnai ekszij...vezermuszij be is baszna ha a vezermutengelyen kivul mast is hajtana :)
kando.21-09-2006 11:17:57 // 50
Lehet, hogy én emlékszem roszul, vagy félreértettük egymást, de én mértem teljesítményt, igaz az villamos volt, de ugyanúgy lehet gépészetileg is gondolom mérni (vagyis nem ugyanúgy, hanem ha mérni lehet, akkor azt a gépészek is tudják...) Valahogy a hatásfokot is számolni kell :-)
Poló21-09-2006 11:04:28 // 49
Suliban mondta tanár. Ennek már 4-5 éve. Ennyi maradt meg bennem. De bizti vannak itt gépész mérnökök, talán ők tudják.
Poló21-09-2006 11:03:33 // 48
Nekem 2x volt olyan, hogy szárazon elkezdte tolni az orrát körforgalomban. Mindkétszer gázelvétel és fordult az autó eleje. Egyszer Kozival autókáztunk egyet. Én mentem elöl, ő jött mögöttem. Kb. ugyanannyival mentünk. Van egy 90 fokos jobb kanyar. Fék nélkül belementünk. A kanyarban volt egy biciklis, szemből meg jött egy autó. Muszáj volt ráfékezni. Nekem egy picit indult meg az autó hátulja, Kozinak viszont már ellenkormányozni is kellett.
kando.21-09-2006 11:03:15 // 47
Nem értem, hogy miért ne lehetne mérni a teljesítményt.... Ezt valahgoy magyarázd el...
Paco21-09-2006 11:02:04 // 46
Ha némi gázadással felpörgeted a gumit attól még a keresztirányú súrlódásod ugyanaz marad, de a hosszirányú súrlódás jelentősen megnő. Itt némileg pontosítanom kell a könnyebb értelmezés miatt. Nem a súrlódás nő meg, hiszen az állandó, hanem a súrlódás irányába ható erő.
Paco21-09-2006 10:59:35 // 45
Neked is a 43-as hozzászólásom a válasz.
Paco21-09-2006 10:58:33 // 44
Hátsókerekesnél kanyarban, főleg csúszáshatáron a gázelvétel egyenlő a kézifékkel, és persze a gázadás is. Amikor még az ezeröcsink volt szórakoztam ilyennel télen. Mókás dolog, bár inkább látványos mint gyors, nem véletlen hogy az F1-esek nem driftelnek.:) Ez egy nagyon jó meglátás. :)
Paco21-09-2006 10:56:00 // 43
Atti, gondold át egy kicsit jobban, és különböztesd meg a gumin a hosszirányú és keresztirányú erőket. Ha már megcsúszott (nem azért csúszott meg, mert elpörgött a gumi :) ) akkor nincs tapadási súrlódás csak csúszási súrlódás. Ez kereszt és hosszirányban eleve nem azonos a gumi kialakítása miatt keresztirányban kisebb. Ha némi gázadással felpörgeted a gumit attól még a keresztirányú súrlódásod ugyanaz marad, de a hosszirányú súrlódás jelentősen megnő. Ez fogja neked előrehajtani a kocsit és a betekert első kerekek fogják a megfelelő irányba "tolni" az orrát. Ha elveszed a gázt attól a kocsid végének oldalirányú csúszása nem fog megállni amíg az egész kocsi le nem lassul annyira, hogy tapadási súrlódás jöjjön létre, tehát egy gyorsabb megcsúszásnál valójában semmit sem értél el a gázelvétellel - ugyanúgy meg fog téged előzni a segged. Az elsőkerekesnél ugyanez a jelenség az első keréken játszódik le, de ott a vonóerő a gázadásra úgy ébred, hogy a kocsi orrát a megfelelő irányba "húzza" mert a kerekek eleve arra mutatnak. A hátsó keréken marad a keresztirányú csúszás, de a kocsi orra úgymond "megelőzi" mert a megnövekedett vonóerőmiatt gyorsabb a kocsi fenekénél. Mindenki másnak: nem arról volt szó, hogy a fizikai alapelvek és események magyarázata? Mi miért történik pont úgy? Szóval akinek kedve van hozzá cáfoljon meg.
Poló21-09-2006 10:55:14 // 42
Miért? Milyen teljesítmények vannak?
kando.21-09-2006 10:54:23 // 41
Attól függ, milyen teljesítményre gondolsz... :)
Poló21-09-2006 10:33:06 // 40
Majd a Hungaroringen meg lehet mutatni a tanpályán ;-)
Poló21-09-2006 10:28:41 // 39
A lóerő a teljesítmény mértékegysége :-) Én úgy tanultam, hogy teljesítményt nem lehet mérni, csak nyomatékot. A nyomatékból pedig ki lehet következtetni vagy számolni a teljesítményt.
zolee14521-09-2006 10:25:42 // 38
szerintem nem:) nekem is éppen van egy FWD autóm, és régebben azzal szórakoztam, hogy az Albertirsa előtt lévő kis csomópontban lévő jobbkanyart mekkora sebességgel tudom megcsinálni. (Bp felől jövünk, és tovább akarunk menni a 4-esen - elvileg balra - ahhoz egy nem igazán egyenletes ívű jobbkanyarban kell mennünk, ami még lejt is). Eddig ami még biztonságos is volt az 70 fölött 1-2 km/h-val. Ha egy kicsit elkezdte tolni az orrát és elvettem a gázt azonnal megindúlt a segge, de úgy hogy kis ellenkormány is kellett. Egyszer - kétszer majdnem a szalagkorláthoz támasztottam a gépet.:) (Az Unoval asszem 60 főlé nem mertem menni, bár akkor még stabil volt...talán a kis motor miatt nem tolta úgy az orrát). Mivel kézifékem nincs így a téli csúszkálás is csak úgy mehetett, hogy kanyarban enyhe gázt adtam, majd elvettem és akkor is kidobta a hátulját. Vagyis ha elkezdi tolni az orrát ne vedd el a gázt mert nehéz összeszedni a kocsi hátulját, bár jó móka.:) Szélsőséges esetben, tehát megcsúszáskor - pláne rossz útviszonyoknál, pl eső, hó - nem segít az alulkormányzottságon a gázadás, nem igaz hogy kihúzza az orrát, mégjobban elkezdi tolni kifelé, mivel a maradék tapadást is elveszíti az autó. Ez akkor igaz, ha a hátulja száll el a kocsinak, akkor ellenkormány és nagy gáz, az egyenesbe hozza. Hátsókerekesnél kanyarban, főleg csúszáshatáron a gázelvétel egyenlő a kézifékkel, és persze a gázadás is. Amikor még az ezeröcsink volt szórakoztam ilyennel télen. Mókás dolog, bár inkább látványos mint gyors, nem véletlen hogy az F1-esek nem driftelnek.:) Az összkerekes autókról nem tudok nyilatkozni, de az általánosan elmondható, hogy megcsúszáskor a legjobb amit tehetünk hogy tehermentesítjük a kerekeket, ami alatt itt azt értem hogy leszállunk a fékről, és kinyomjuk a kupplungot. Ha csak kormányozunk akkor nagyobb az esély hogy az autó visszaadja nekünk az irányítást. Persze néhány esetben (FWD hátulja elindúl) a gázadás is megoldás, de az általában szerintem a kontrollált megcsúszásnál, vagyis inkább a csúsztatásnál működik.
Stee14621-09-2006 10:09:40 // 37
Na ebbe jól bekevarodtam szóval: Az első kerekes logikus, hogy gázra kihuzza magát a csellenésből. De a hátsó kerekes még jobban csúszni fog kifelé.
Whiteskull21-09-2006 10:08:45 // 36
Ja és természetesen ki ne szeretné? :)))))))
Stee14621-09-2006 10:08:10 // 35
A hátsókerekessel nem értek egyet... Az első logikus, hogy gázra kihuzza magát a csellenésből. De a hátsó még jobban csúszni fog kifelé. Hallgassunk meg még pár véleményt. :)
Whiteskull21-09-2006 10:07:43 // 34
Nem. :))) Ha már kitört, akkor ellenkormányzás, és gázelvétel. Ha szeretnéd, hogy kitörjön, akkor gázadás. :))))
Rumi21-09-2006 10:06:51 // 33
de ha egyértelmű akkor imiért írtad lejejbb ezt: "Túlkormányzott autónál ellenkormányzás ÉS gázadás." ez így elég félre érthető :)
Attie21-09-2006 10:03:57 // 32
Hmmm.. hátsókerekesnek a segge azért indul meg kanyarban, mert elveszti a tapadását hátul. Ha több gázt adsz, akkor még kevésbé fog tapadni és egyáltalán nem biztos, hogy koppig kitekert kormánnyal meg tudod fogni. Ilyen esetben egy nagyon picit vissza kell venni a gázból hogy ismét megtapadjon a kerék és közben ellenkormányozni. Vagy rosszul gondolom? :)
Paco21-09-2006 09:44:28 // 31
hanem egyenletes gázon, illetve gáz adás-gáz elvétellel egyensúlyoznak Egyértelmű. Ez autónál is így van, hiszen nem mindegy,hogy 200 ló van alattad vagy csak 100
Paco21-09-2006 09:43:19 // 30
Nem. Első és hátsókerekesnél is. Más elven működik de ugyanaz az eredmény.
Alfa Amore doesn't take any responsibility for the posts.