Forum >> Automata vs kézi váltó

frusciante16-04-2013 11:56:02 // 8673
400 ms manuálváltóval? :DDDD ha supermen vagy akkor is kell hozzá 1 mp szerintem...
mesa16-04-2013 11:13:59 // 8672
Totálkárón is néha totál hülyeségeket írnak!

De az a legfájóbb, amit az RTL klubos manus nyomat folyton, hogy az összes robot váltósnál, kitalálja a baromságát, hogy elveszi a lábát gázról, és akkor majd szerinte jobban, kevésbé észrevehetően vált. Na, az ilyenek után szokott rángatni minden(!) modell, nem csak AR. (a másik okos embertípus, aki ha érzi, hogy dolgozik az ABS, lelép a pedálról). Nem kell semmit csinálni, csak folyamatosan nyomni a pedált :)

Két oka lehet egy rángatásos robotváltónak a fent említett user error-t leszámítva:
- nincs hozzá állítva a kuplung kopásához a váltó vezérlés
- ténylegesen elfogyott a kuplung, már csere-érett.

Lassúságot miért írnánk? :O
400 ms alatt vált egy fokozatot. Próbáld meg kézi váltósnál, csak ne feledd, hogy az időt a lábadtól a lábadig mérd! :) Sokan ugyanis nem számolják bele a kuplungolást, csak azt a folyamatot, ameddig a váltókart előre tolják...
Szatyi16-04-2013 07:51:26 // 8671
Osztom a véleményed. Sajnos igazad van.
admirális16-04-2013 00:30:21 // 8670
Neked titokban van egy Selespeeded? Vagy mitől lettél ilyen okos?
frusciante15-04-2013 23:40:06 // 8669
Nekem manual a verda és még egyenlőre szeretek is váltogatni... :D amikor megvettem még féltem a selespeedektől, Ahogy olvasgatom a fórumot azt látom, h ahány tulaj annyiféle használati mód, de igazából senki sem írja, h ilyen szar meg lassü meg rántgat, mint amiket ilyen hülye totalcar teszteken olvastam, meg pár helyen... ha 30 leszek akkor 2.0 ts selespeedel, mert akkor már mégis csak kényelem... de addig is tudom olvasni ezt a fórumot, hátha mégis előbb megjön a kedvem hozzá! :D
Abarai15-04-2013 23:31:26 // 8668
Van 120L Selespeed? :)
Grando15-04-2013 23:21:28 // 8667
Most már tényleg nem bírom ki, hogy ne tegyem szóvá: Szánalmas baromság, amit összehordtál az üresben gurulgatásról meg az alkatrészek kopásáról. Tényleg bekeretezve ki kellene tenni a falra... egy szégyenfalra! Kalapra, Skodára fel! :D
admirális15-04-2013 22:43:33 // 8666
Nem akarok ünnep rontó lenni, de sebességeben sem biztos, hogy van annyi tartalékod, hogy életet tudjál menteni azzal, ha gázt adsz. Akkor is valószínűleg vissza kell váltanod egyet, hogy normálisan kihúzd az autót a szarból. Főleg Twin Sparkos viszonylatban.

De szívesen venném, ha valaki leírna egy konkrét szituációt, amivel már találkozott, amikor üresben gurult a piros lámpához(!) és pont egy erős gáz adás hiányzott hogy elkerüljön egy vészhelyzetet. Bevallom, eddigi 10 éves budapesti pályafutásom alatt nem tudok ilyenre visszaemlékezni. Nem azt írtam, hogy egy táblás kereszteződés előtt vegyétek ki üresbe, és essetek be a kereszteződésbe úgy, mert az tényleg rejthet magában veszélyt.

De hogy a lámpáig ne lehessen üresben gurulni, az aztán kicsit abszurdnak hangzik, már ne haragudjatok! A Selespeeddel úgyis sokkal biztonságosabb üresből sebességbe kerülni, a kezed közben a kormányon marad, a gép meg kuplungol helyetted, nem kell annyi mindenre odafigyelni. Nem kell túl parázni az ilyen szitukat, legfeljebb hátulról jöhetnek beléd, a követési távolságot meg egy piros lámpához közeledve nem tudod megtartani a mögötted jövő helyett.

Lejtőn lefelé nyilván vigyázzatok, ha sebességben vagytok, akkor is tartsatok nagyobb követésit, és a vészhelyzetet ne úgy oldjátok meg, hogy gázt adtok, mert újabb vészhelyzetbe keveredhettek, hanem inkább a fékezésre hagyatkozzatok, és hogy úgy tudjatok megállni, hogy a mögöttetek jövőnek is legyen ideje leragálni a helyzetet. Ez még nem jutott eszetekbe?

De várom a meggyőző érveket, hogy miért hibás az érvelésem:).
---15-04-2013 13:06:46 // 8665
Osztom a véleményt: mozgásban lévő autót nem teszünk üresbe, bármikor szükség lehet gázadásra. Mellesleg (akár Selespeed, akár kézi váltó) ha a sebességben hagyva, csak a féket nyomod a piros előtt, akkor a fogyasztásod is alacsonyabb lesz, mintha a kuplungot is kinyomva, illetve üresbe váltva hagyod alapjáraton pörögni a motort.
Lejtőn lefelé pedig (hsz#8655) soha nem gurulunk üresben, csak a fékre hagyatkozva!
mesa15-04-2013 11:05:25 // 8664
Soha nem teszem üresbe az autót ameddig mozgásban van és ennek az az egyetlen oka, hogy biztonságtechnikailag egy baklövés járó motorral, fokozat nélküli autót kormányozni. Egyszerűen vészhelyzetben nincs mivel lereagálni az adott szituációt - pl. ha hirtelen gázadással elkerülhetnénk egy balesetet.

Motorfékről pedig kifejezetten azt hallottam, hogy óvja a motort, terhelés nélkül keni a csapágyazást, ami hosszabb távon a kifizetődőbb.

Hat éve vezetem gáz/fékkel a Selespeed-et és soha nem vettem ki lámpánál sem sebességből, a kuplung kinyomócsapágy -egyelőre- köszöni szépen, egyben van, nem zörög :)

Ellenben a sok gombnyomogatás hamar ki tudja végezni a mikro kapcsolót a kormányon, vagy hamarabb megfekszik az egyébként tök egyszerű joystick érintkezője, vagy akár csak a City gomb a többszöri használattól. De ez csak a személyes véleményem, nyitott vagyok mideneki hasonló véleményének megvitatására! :)

Abban egyetértek bárkivel, hogy nagyon lehet szeretni ezt a Selespeed dolgot ;o)
téglaci09-04-2013 22:59:57 // 8663
manuális váltó:)
téglaci09-04-2013 22:59:19 // 8662
Sziasztok!
146 2.0TD mocinak 130 Km/h-nál mennyit kell forogni???előre is köszi a válaszokat.
üdv.
téglaci
Imyx08-04-2013 07:43:01 // 8661
Egy biztos, "mostanában" elég sokat haladtunk előre, a "Selespeed működése" megfejtését illetően :).Köszönjük mindenkinek a hozzájárulását! :-).
admirális07-04-2013 14:14:34 // 8660
Engem nem zavar hogy üresben fogyaszt. Alapjáraton hadd ketyegjen. 15 éves már a technika benne, inkább tankolom, mint motort bontok.

Pirosnál nem muszáj üresbe kivenni, de mondjuk én amikor üresben gurulok a lámpához, akkor úgy hagyom amíg zöldre nem vált. Közben kuplungol a robot (gondolom azért hogy minél gyorsabban tudja 1-esbe tenni). Kuplungolás közben a kinyomó csapágy kopik. De ha 1-esben állsz a lámpánál, akkor is muszáj kuplungolni, különben elindulna, vagy lefulladna.

Ha hagyod lassítás közben visszakapcsolgatni egészen 1-esig, akkor már ne tedd üresbe, mert ahogy írod, attól feleslegesen fog kopni a robot.

Manuálisnál valóban nem nyomod a kuplungot üresben, de a Selespeed-be mégis az van beprogramozva, hogy kuplungoljon.
Imyx07-04-2013 12:45:24 // 8659
Jó dolgokat írsz, hasznos lehet főleg új Selespeed Alfasoknak is. Csak óvatosan, ha kiveszed üresbe 40 km/h-nál, nehezebb lesz megállni egy esetleges vészfékezés esetén ;). Ezzel valamelyest kímélheted a rendszert, de üresben a motor üzemanyagot fogyaszt ;).

Viszont bosszantó számomra, hogy (még mindig) nem tudom eldönteni, hogy piros lámpánál kivegyem üresbe, avagy sem. Most, hogy írod, hogy üresben is kinyomja a kuplungot, ezek szerint nyugodtan maradhat 1-esben piros lámpánál, nem?
Ezek szerint feltételezhető, hogy mindig kivenni üresbe, mindig betenni 1-esbe több kárt teszünk a váltóban.

Viszont manuális váltónál is szokás kivenni üresbe, ergo nem benyomott kuplung pedállal állunk lámpánál 1-esbe.

Kérdés: váltó 1-es-ben + kinyomott kuplung, terhelhet bármit is???
admirális06-04-2013 20:24:51 // 8658
Van benne néhány pontatlan megfogalmazás, úgyhogy kicsit csiszolni kéne rajta mielőtt bekeretezed:))). Azért remélem érthető így is a lényeg.
admirális06-04-2013 20:18:55 // 8657
Jaj hát nem kell ezt túl dimenzionálni ám:). De azért köszi.
Grando06-04-2013 20:17:00 // 8656
Ezt lehet, hogy kimásolom vmi gyűjteménybe. Tán bekeretezve a falra is kikívánkozik. Szuper!
admirális06-04-2013 18:54:07 // 8655
Megosztok veletek pár tapasztalatot Selespeed ügyben:

Computerrel néztem a kuplung pedál állapotát és azt állapoítottam meg, hogy nem érdemes kivenni sebességből a váltót olyan megfontolásból, hogy "legalább nem kuplungol egyesben, amikor állunk". Vagyis ha üresben állsz, akkor is nyomja a kuplung pedált.

Én továbbra is abban hiszek, hogy amikor látod messziről, hogy meg fog állítani a jelzőlámpa, 40 km/h alatt tedd ki üresbe, így megállásig 2-3 visszakapcsolást spórolsz meg (attól függően, h 3-as vagy 4-esben vagy), és nem fog le a motorfék közben, a motorod sem kopik annyira, így alapjáraton ki tudsz gurulni a lámpáig. Lehet hogy ez csak nagyon kicsi, jelentéktelen eredményt hoz, de én így gondolkodok, és azt hiszem, sok kicsi sokra megy alapon talán később kell hozzányúlni a hidraulikus egységhez, a tartály is tovább tartja meg a nyomást, tehát az olajpumpa is tovább fogja bírni.

Engem az zavar nagyon hogy csak 40 km/h alatt engedi üresbe tenni. Hegyről lefelé néha jól jönne, de legtöbbször ha lehet, akkor eleve csak fék felengedéssel indulok el, nem is teszem sebességbe... Fékbetétet még mindig könnyebb cserélni, mint meggyűrűzni a motort... A lejtő meg úgyis felgyorsítja a kocsit.

A City gombbal is szoktam "játszani". Hogy ne váltogasson vissza mindig olyan magas fordulaton, mondjuk haladok ötösben, akkor city-t kinyomom, amiért a sebességváltó szinkron gyűrűi és fogaskerekei lesznek hálásak. Továbbá ha állóra lassítok, akkor így 4-esből tudom kivenni üresbe.

A vezető ajtó nyitogatására is odafigyelek, hogy feleslegesen ne induljon be az olajpumpa.

Biztos lesz aki erről azt gondolja, hogy olcsójános vagyok, de se pénzem, se időm nincs az állandó szervizelésre, úgyhogy próbálom magam megkímélni ezektől a felesleges köröktől.

Én azt is elfogadom, ha valaki azt mondja, hogy legegyszerűbb CITY módban hagyni és nyugodtan autózni, csak a gáz-fék párost nyomkodni. Az kényelem szempontjából elsőosztályú!

Nagyon megszerettem ezt a Selespeed rendszert amióta megvan.
mesa13-03-2013 13:51:38 // 8654
Admirális segítségével elkészült a Selespeed beállítási kézikönyv, elfelejtettem ide is bejegyezni.
Remélem tudjátok használni, és megspóroltok egy kis pénzt, s elkerültök egy-két sarlatánst :)
mesa11-03-2013 22:43:50 // 8653
Kösz. Azért van,. mert valamikor a leírás még Alfadiagra íródott, de FES-ben meg mindennek más az elnevezése és próbáltam 9össze hozni, hogy mindegyikre jó legyen, de ezek szerint nem :) Holnap külön választom!
Legközelebb te írsz kézikönyvet ;D
admirális11-03-2013 17:46:59 // 8652
Keveredik még benne az EOL adjust, és a Clutch auto adjust. Ez két külön dolog.

Clutch auto adjust: amiről írtam a részletes útmutatást. Miután be van állítva a kuplung a megadott értékre, ezt kell először megcsinálni. Ha nincs különösebb hiba az indulással, akkor ezt nem kell elvégezni.

EOL ajdust= End Of Line adjust, vagyis gyártósor végi beállítás. Ezt csak el kell indítani, a Selespeed ekkor 5-7 percig érdekes hangokat ad ki magából, de ez teljesen normális. A művelet végét két pittyenés jelzi a műszerfal irányából.
mesa11-03-2013 16:18:56 // 8651
Kösz szépen!
Beillesztés után akkor egy Selespeed beállítás varázsló PDF kézikönyv :)
admirális08-03-2013 11:17:05 // 8650
Mesa! Szerintem legjobb lenne ha csak bemásolnád amit korábban írtam, vagyis inkább kicsit egyértelműbbé teszem most és akkor ezt a változatot kéne bele tenni.


Kuplung önbeállítás menete:
-A motor üzem meleg: 85-90 fokos.
-Végrehajt gombot megnyomod FES/MES-ben.
-Y gomb.
-Kulcsot OFF állásba teszed.
-Megvárnod, hogy a Selespeed fokozat kijelző háttere is elaludjon.
-Kulcsot MAR állásba teszed.
-Megvárod, hogy elaludjon a piros Selespeed ikon is a műszerfalon.
-2-esbe teszed a váltót.
-Elindítod a motort (ekkor automatikusan üresbe áll a váltó).
-2-esbe teszed a váltót.
-Padlógázzal elindulsz és 3000-es fordulatig gyorsítasz.
-Amikor túllépted a 3000-et, állóra lassítasz. Fék pedált hagyd nyomva!
-Kulcsot OFF állásba teszed.
-A féket akkor lehet elengedni, amikor a Selespeed fokozat kijelző háttér világítása is elaludt.

A műveletet nem érdemes túl sűrűn ismételgetni, mert igénybe veszi a motort és a kuplungot.
Alfa_156_lapi05-03-2013 21:03:49 // 8649
Ezer köszönet.....
mesa05-03-2013 20:47:01 // 8648
Itt van MS Word doksiban!
Bárki letöltheti, bele írhat, szerkesztheti. Admirális tanácsát mindenképp bele kellene tenni, hogy a 2-es padlógázast nem muszáj, és különben is csak ép kuplung mellett
Imyx05-03-2013 14:43:35 // 8647
OK, ezt azért jó tudni.
admirális05-03-2013 14:12:59 // 8646
Jó! Bár igazából én mindent leírtam amit tudok erről. Nem tudnék mást hozzátenni.
admirális05-03-2013 14:12:00 // 8645
Nem, amikor elindítod a műveletet FES/MES-ben, és nem kérdez már semmit, akár le is lehet húzni a kábelt az autóról.
Imyx05-03-2013 11:50:07 // 8644
Ha beindítod a motort, és 2-essel indulsz, a MES kapcsolatban kell álljon az ECU-val, nem?
mesa05-03-2013 11:05:11 // 8642
Akkor egyszerűbb lesz, ha a szöveget Word formátumban elérhetővé teszem :) Akkor mindenki bele írhat, s ha minden klappol akkor elküldjük Tediéknek, hogy tegyék közkinccsé itt az Amorén.
Deal?
admirális04-03-2013 23:24:57 // 8641
A kuplung kar helyes értékre állítása után azonban ezt csak ajánlott elvégezni, de nem muszáj!
Szintén ajánlott a Gyártósor végi szerviz/önbeállítást lefuttatni. Mesa! A leírásodban a fura hangok erre a műveletre vonatkoznak.A procedúra végét 2 sípolással fogja jelezni az autó. A kuplung önbeállítás az teljesen más, például nem jár fura hangokkal:).
admirális04-03-2013 23:09:04 // 8640
A kuplung önbeállítás menete:
-Végrehajt gombot megnyomod FES/MES-ben
-Y gomb
-Y gomb
-Kulcsot OFF állásba teszed.
-Megvárnod, hogy a Selespeed kijelző is elaludjon.
-Kulcsot MAR állásba teszed.
-Megvárod, hogy elaludjon a Selespeed lámpa is a műszerfalon
-2-esbe teszed a váltót
-Elindítod a motort (ekkor automatikusan üresbe áll a váltó)
-2-esbe teszed a váltót
-Padlógázzal elindulsz és 3000-es fordulatig gyorsítasz
-Amikor túllépted a 3000-et, állóra lassítasz. Fék pedált hagyd nyomva!
-Kulcsot OFF állásba teszed.
-A féket akkor lehet elengedni, amikor a Selespeed kijelző is elaludt.

Ezt a műveletet csak ritkán indokolt elvégezni, mert eléggé igénybe veszi a motort és a kuplungot.
mesa04-03-2013 22:36:49 // 8639
Illetve a 3000-ig kettesben nálam a fórumokat olvasva úgy jött ki, hogy ez a rész az önbeállós utáni finomhangolás. amit vagy elvégzünk vagy sem. Illetve, hogy csak elem csere után elég elvégezni, mert egyébként elég a 28-28,5 mm közé állítás is
mesa04-03-2013 22:34:51 // 8638
Ez a 3. pont nekem is kérdéses, egyelőre azért nem fejtettem ki! :)

Nekem az angol olvasatomban az jött ki, hogy 2. ban kell indítózni padló gázzal, majd 3000 után leállítani. Ezt a részt még sosem ejtettem meg, mert lusta voltam az akkut leszerelni a tálcával :D
Az egész olyan bizonytalan, hiszen ha indítózol, N-be kiveszi, utána nem tudod 2-be tenni, csak 1-be. És egyáltalán, görgőkön legyen az autó vagy közúton? :)
admirális04-03-2013 21:47:33 // 8637
Persze ez csak a gyújtás levételre igaz, nyilván ráadott gyújtáson néhány fény égve fog maradni.
admirális04-03-2013 21:45:30 // 8636
Gyújtás ráadáskor és levételkor mindig megvárni hogy a műszerfalon minden fény eltűnjön, az egész Selespeed kijelző háttérvilágítása is.
admirális04-03-2013 21:37:52 // 8635
Rossz az a leírás FES-ben. Már álló motornál kettesbe kell tenni. Aztán indítani, ismét 2-es, és padlógázzal 3000-ig. Utána mikor túl vagy 3000-en, állóra lassulsz, és leállítod a motort.
Imyx04-03-2013 18:04:17 // 8634
Szuper, jó ötlet az ilyen anyagok, nagy segítség lesz ez még sok embernek, szerintem. Köszi!! A "Kuplung Önbeállítás Engedélyezése" nem egyértelmű számomra, a 3. pont az, hogy fordítsd MAR állásba a kulcsot, a 4. már az, hogy indulj el 2. fokozatban padlógázzal, de nem írja, hogy indítsd be a motort :). Anélkül nehéz lenne 3000-ig elforgatni a motort :-)).
mesa03-03-2013 21:00:59 // 8633
Igen a Lassú letöltésre. Nekem lejött a PDF
admirális03-03-2013 14:08:29 // 8632
Nem bírom letölteni. A Lassú letöltésre kell kattintani? Hibát ír nekem.
mesa03-03-2013 14:03:14 // 8631
Készítek egy FIAT ECUScan-os service manual-t 156 Seléespeed-hez, mivel az Alfadiag utoljára XP-n volt hajlandó elindulni., talán ésszerűbb így :)
/Időközben MultiECUScan néven is elérhető ugyanez/


Nézzétek át, ha valamit találtok ami nem világos, vagy kiegészítenétek, osszátok meg és bele kerül!
Legyen egy hasznos kis kézikönyv, ami segít bárkinek, hogy elvégezze a negyed órás melót amit NEM KELL 10e KM-ként elvégezni - sajnos vissza csak most olvastam ezt a blődséget.
mesa05-02-2013 22:23:13 // 8630
Megint szét kellett kapni a Selespeed szivattyút, mert időnként nem volt hajlandó váltani.
Fotókkal illusztráltam a folyamatot a blogomban.

Selespeed szívattyú Part II
mesa14-01-2013 20:31:32 // 8629
Az enyém magyar nyelvű ;o)
Te is csak ugyanazt mondtad, amit én is: lámpánál nem kell üresbe tenni.

Egy idő után (azt hiszem 30 mp) magától úgyis üresbe teszi. De lámpák hamarabb váltanak. Viszont mintha kézikönyvben olyan is lenne, hogy soha ne tedd üresbe amíg gurul az autó! Egyébként is jobb, ha vissza váltogatsz, attól nem lesz semmi baja a motornak, mivel nincs terhelés alatt, csak hűti az olaj és keni. Rég volt, de talán az oktató is azt mondta, motorfékkel jobb megállni

Azt pedig én is említettem, hogy leállításkor sebességben hagyást javasolják, de az említett ok miatt télen ezt nem teszem :-)
admirális14-01-2013 16:19:27 // 8628
Ez már majdnem olyan realisztikus mint egy szimulátor:).

Arra gondoltam, hogy örülne ennek az NKH, ha ilyennel mennék vizsgázni a Mozaik u-ba.

Én csak másfél éve hajtok egy Selespeedet. Vásárláskor elolvastam a leírását töviről hegyire, és az autó előző gazdája is elmondott mindent. Még frissek az emlékek, de az előbb belelapoztam a leírásba, hogy mielőtt leírom, biztos legyek abban, hogy nem tévedek.

A leírás azt ajánlja, hogy piros lámpánál mindig hagyjuk egyesben a váltót, amíg ki nem teszi magától üresbe. Utána amikor zöldet kapsz, akkor tedd egyesbe. Viszont kicsit ellentmondásos módon úgy folytatja a következő oldalon, hogy gyakori hosszabb megállások esetén jobb üresbe tenni. Vagyis egy városi autó esetén a frissen pirosra váltó lámpa előtt nem árt üresben lenni, de szerintem ennek úgy van értelme, ha már 3-asból, vagy 4-esből lököd ki N-be, akkor nem váltogat le végig 1-esig. Ezzel kíméled a szerkezetet.

Amikor üresben hagyod az autót, és kiveszed a kulcsot, akkor lehet hallani, hogy csipog. Ezzel arra figyelmeztet, hogy a váltót egyesbe, vagy hátramenetbe kapcsolva lehet biztonságosan leparkolni az autót.


If the engine stops with the gearbox in nautral (N), the buzzer draws the attention of the driver so that the vehicle can be put in safety conditions engaging first (1) or revers(R). In this case it is necessary to turn the ignition key to MAR and with the brake pedal pressed, engage first gear (1), or reverse (R).

NEVER leave the car with the gearbox in neutral (N).



Leállításkor még arra kell figyelni, hogy a fék pedált nyomni kell, amíg a Selespeed kijelző háttérvilágítása el nem alszik.
mesa14-01-2013 10:24:08 // 8627
Instagramon egy japán Selespeed tulaj, régi első generációs gombos (mint az enyém) kormáynkereket paddle-shifteresre konvertálta egy készlettel.



Szerintem nagyon tuti, a kormánykerék levehető is egyben, tiszta versenyautó feeling
Megadta a kit gyártójának elérhetőségét is, amit mellékelek most én is
mesa14-01-2013 10:18:22 // 8626
Selespeed-et nem kell üresbe tenni, ha 30 mp letelik, magától, automatikusan oda teszi egy hangjelzés kíséretében. Sosem teszem üresbe lámpánál. A kézikönyv szerint SEM kell, viszont parkolásnál határozottan javasolja, hogy N-be tegyük, ott viszont megteszem főleg télen, mert így nem az az első dolga, hogy indítás előtt az akkus áramot felhasználva kuplungoljon és váltson egyet...
Csoki11610-01-2013 11:29:38 // 8625
Sziasztok. Segítséget kérnék. Q-system váltónál (156 sw) hol kell az olajszintett utántölteni (már ha lehet). Előre is köszönöm.
Alfa Amore doesn't take any responsibility for the posts.