Forum >> E=mc^2?

count M28-02-2008 16:21:25 // 529
A kasztni lendülete "perdületként" jelenik meg a féktárcsán, ezt fékezed meg egy surlódás jellegű ellenirányú nyomatékkal.

Most erre egy csomó mindent beírtam, aztán elolvastam még egyszer amit írtál, és rájöttem hogy igazad van. :D Csak értelmeznem kellett.
HátvédRomeo28-02-2008 15:56:28 // 528
Nálam történt tanár meghamísította a dolgozatom, mire összenéztük a feladatokat eredményeit a mögöttem ülöével és egyforma volt de még a levezetés is, mögötem ülő 4-est kapott, így azt mondta: Nem kell a 2/3-ad, kELL inkább az 1/2-et, csak pofázzak lerontja!!! Én ugyan arra 2/3-ot kaptam. Akkor befogtam de beküldtem a FAtert.
HátvédRomeo28-02-2008 15:53:20 // 527
Szegényke Lány barátom azért szomorú, mert 1 évet kell várni mert így nem kap diplomát. 28 évesen, és munka függ a diplomától. Mert már nézett külföldi munkát.
Hát persze ha olyan tipus lenne mint én ,aki felrúgja az ellenségeit más lenne Neki.
zolee14528-02-2008 15:49:18 // 526
Persze, de akkor ezek szerint többet számít az elhelyezés szempontjából a súlypont mint a nyomatékok, meg az erők.
Az utcai autóknál meg nem lehet alulra tenni, mert ott veszélyben van.

Az megint egy érdekes érdés, hogy mennyit számít a súlypont szempontjából, hogy a rugózatlan tömeg a tengely alá kerül? Nem hiszem, hogy volt már olyan, hogy a féknyereg borított volna fel egy autót.
koz28-02-2008 15:28:29 // 525
Ott meg gondolom a súlypont miatt, meg a lengőkar sem hosszirányban leng.
WarbiRunner (Gyuri)28-02-2008 15:26:53 // 524
Fékezéskor igazából csak a fékerő x erőkar, a tapadási surlódás a gumi és az út közt és a kasztni lendülete számít. A kasztni lendülete "perdületként" jelenik meg a féktárcsán, ezt fékezed meg egy surlódás jellegű ellenirányú nyomatékkal. A súlyeloszlás pedig a tapadásnál számít, ugyanis az a tapadó felülettől és a nyomóerőtől függ az anyagjellemzőkön kívül. A szépség az, hogy a nyomóerővel a felület is változik, minthogy a gumi deformálódik, ahogy "ránehezedik" az autó.
Trombozis28-02-2008 14:55:36 // 523
Ez tök jól leírtad. :-) :-DDDD Öröm volt olvasni. (mint valami hülye tanár lennék)
zolee14528-02-2008 13:33:38 // 522
Az F1-es autókon általában alul van. Persze nekik nem kell attól félni, hogy a telekre kocsikázáskor egy fűcsomó lecibálja onnan a földúton.:)
count M28-02-2008 11:50:39 // 521


1) a motor (közvetett) forgatónyomatéka
2) gördülési ellenállás
3) fékerő
4) az autó tömege (fékezéskor a vízsszintes "tehetlenség" növeli)

Asszem több lényeges erő nincs. Ebből úgy tűnik, hogy tökmindegy hol a fékpofa. :)
pb_28-02-2008 11:39:33 // 520
A 33nál is úgy van, mint az accordon.
count M28-02-2008 11:21:23 // 519
Végiggondoltam. Amit az erőkről írtam, az hülyeség. :D Az autó felépítményének fékezéskor megjelenő tömegének semmi köze nincs a fékekhez. :) Megpróbálom lerajzolni... mingyá. :)
koz28-02-2008 11:20:29 // 518
Kicsit hamar nyomom meg a mehet gombot...Szóval azt akartam még mondani, hogy a hátsó felfüggesztés általában elölről "leng", és ha alölre rakják a féknyerget, akkor könnyebb lesz.
koz28-02-2008 11:14:31 // 517
És nem is hülyeség, bár én 15 éve tanultam mechanikát, és az órákon főleg Bruce Lee életpályája volt a téma. Még a rugózatlan tömeg jutott eszembe a hátsó fék esetén...
koz28-02-2008 11:10:27 // 516
Mindenesetre szép próbálkozás volt! :))
Yoyo28-02-2008 11:08:40 // 515
Nem mondtál hülyeséget, ez valóban így van egy átlag autónál 70-80% fékerő dolgozik elől, 20-30% hátul. Ezért van fékerőszabályzó rajtuk, ha hátra becsüccsen 3 ember, súlyukkal arányosan nől a hátsó fékekre engedett fékerő.
Yoyo28-02-2008 11:05:49 // 514
Csak, hogy olasz síkon maradjunk az Iveco-k is így készülnek.
count M28-02-2008 10:57:46 // 513
Na most lehet hogy oltári hülyeséget fogok mondani, de nekem vmi olyasmi van a fejemben, hogy a hátsó fék - azontúl hogy fékez is :) - inkább az autó stabilizálásában, egyenesben tartásában van nagyobb szerepe. Fékezéskori stabilizálásban, temészetesen. :)

Lassításkor bólint az autó, az első kerekre nagyobb tömeg (erő) kerül, tehát oda kell a nagyobb fék, ez tiszta. Ha itt a fékpofa a tárcsa 9-10 órájánal helyezkedik el, akkor a fékezéskor keletkező erők eredője (a bólintást is beleszámítva) pont párhuzamos (és ellentétes irányú) lesz a fékbetét és a féktárcsa közti elméleti középpontján megjelenő fékerővel. Tehát ez maximális hatékonyságot eredményez. Ejj, ez deszép lett! :D Csak elmélet... de talán nem véletlenül van minden autón ugyanott az első fékpofa.

Ha ugyanezt a logikát alkalmazom a hátsó fékpofára, akkor ott logikusabb lenne hátulra rakni, mert a kocsi hátuljának "elemelkedését" a tárcsán 2-3 órára helyezett fékpofa akadályozná meg legjobban.

Öt éves szigorlatoztam mechanikából, és már nem sokra emlékszem, szóval lehet ez oltári baromság. Érzem én is hogy gyenge lábakon áll, de elméletnek szép. :)
Poló28-02-2008 10:42:33 // 512
Meg vannak az Opelok, ahol hátul van rendesen tárcsafék üzemiféknek, meg van egy dobfék a kéziféknek :)
Trombozis28-02-2008 06:19:04 // 511
Érdekes. De nem tudom. Közben utána bújtam én is. De nem sok semmit találtam. A motorokról többet írnak, főleg a radiális elhelyezkedésről. De nem olvastam bele. Még korán van.

A hűtés biztos benne van.......még télleg korán van :-)

Esetleg ebbe lenne valami:
Kőfalusi Pál - Dr. Szőcs Károly - Dr. Varga Ferenc:
Fékrendszerek
3.2.7 A féknyereg elhelyezésének hatása a kerékcsapágy terhelésére


De annyira nem érdekel, hogy megvegyem a könyvet meg könyvtárba menjek, :-)))))
zolee14527-02-2008 21:09:02 // 510
Így elsőre nem hiszem, hogy lenne jelentőssége. Egy fék két dolgot csinál azon kívűl ami konkrétan a feladata: rugózatlan tömegkedik (pff:D) és melegszik.
Az előbbi szempontjából szerintem mindegy hol van, tehát marad a másik, a hűtést befolyásolhatja a helye.
Aztán van egy tök egyszerű megoldás is: ott tudták rögzíteni.:)
Pl van olyan, ahol a kézifék egy külön kis nyergen van, a tárcsa másik részén meg a normál üzemi fék (F430).
Trombozis27-02-2008 19:32:41 // 509
Más! Esetleg okfejtés.

láttam ma egy accordot és annak hátsó kerék féknyerge a tárcsa hátulján helyezkedett el, ellentétben egy 156nál a tárcsahoz képest elől található.

Mennyire számít ennek a helyzete fékezéskor és milyen erők segíthetik a két különböző megoldást használt autóknál? És melyik a jobb megoldás? (tudod az olasz) Valaki értette? :-)))
Trombozis27-02-2008 19:29:30 // 508
Hááát sokat hallottam már, de nem hiszem ezt el, ha nem látom, hogy télleg így adja a jegyet.


:-) De, ha ez megnyugtat engem assemblyből most 3.-ra engedett át a tanár. Szakközépben is ezt bújtam. Elvileg csak 2 vizsgára mehettem volna, mert gyakjegyes. Szóval a harmadik eleve kihúzva. Csak szívatni akart. Már másodjára nem tudtam mit tanuljak és meghúzott. De ezen nem húzom fel magam csak röhögni tudok. :-)))))) Nem szabad mindent komolyan venni, mert akkor mi lesz vele, ha állásinterjúkra megy vagy a munkahelyén valami hatalmas hibát vét? Az ilyet alapból fel se veszik. Stressztűrőképesség!?
Másik suliba is volt olyan, hogy hiába a tanár könyvéből tanították azelőtt nekem, meg a tárgyból én voltam a legjobb valahogy ez a fej, ami van nem tetszett neki....és? :-) Ki kell nevetni fel kell állni oszt szevasztok.
HátvédRomeo26-02-2008 06:06:15 // 507
Nem tudtam hova írni a mostani tapasztalataimat ill felvetésem.
Már hónapok óta ismerőseim arról beszélnek főiskolákról, hogy vannak olyan tanárok ott, hogy úgy adnak jegyet idézem, ismerőst, GYőri Műszaki fősuli: "Főldobja a dolgozatokat és ami az asztalra esik 2-es átmegy, ami mellé 1-es.
Jogi fősuli várost nem tudok. Tanár kezébe kapja a dolgozatokat meg se nézi, 1-es. Ismétlem meg se nézi 1-es. Egy két nevet megnéz, gondolom ismerősök vagy lesápoltak, azoknak 2-es. Tenni nem tudnak a diákok ellene hiába panaszolják be a dékánnál, mert az a rokona. Kedves ismerőseim, nem látják az út végét, napi szinten zokognak, mert oda a sok pénz, és kegyetlenül sokat tanulnak és tudnak is, és munka, jövő múlik rajta. Egyik kedves lány barátom egészésgét féltem mert a sok ideg már kikezdte a szívét, közérzetét. Nem akarom ilyen miatt elveszíteni, sokat köszönhetek Neki.
Aki tud valami okosat erre írjon privátba E-mailt nekem.
Köszi Cartársak!

Innét azért hadd jegyezzem meg az ilyen magukat pedagógusnak nevező majmoknak. Én kellenék Nektek diáknak. Az ilyen magatok fajta "tanárok" könnyeztek miattam, átkozták a napot, amiért megismertek és még 1 újjal se nyúltam hozzájuk. Én is bele bírtam 2 lábbal taposni az Ő lelkivilágukba, anno diák koromba.
kando.14-11-2007 10:29:21 // 506
Angolszász hosszmértékek

Alapegység a yard (yd), ebből származtatják a többmi mértéket:
1 mil = 0,001 inch = 25,4 um
1 inch = 1000 mil = 1/36 yard = 25,4 mm
1 foot = 12 inch = 1/3 yard = 304,8 mm = 0,3048 m
1 yard = 3 foot = 36 inch = 914,4 mm = 0,9144 m
1 mile = 1760 yard = 1609 m

Visszaszámítás méter (m) alapra:
1 m = 39,37 inch = 3,28 foot = 1,0936 yard
1 mm = 0,03937 inch
1 km = 0,6215 mile = 1093, 85 yard

Rövidítések:
yard / yd
inch / in
foot / ft
mile / mi

Életszerűbben: Pl. egy focipálya méretei 120 * 53 1/3 yd az azt jelenti, hogy a pálya mérete méterben: 109,7 * 48,77 (m). Vagy pl. a 60 mile/h ~= 96,5 km/h -nak felel meg.

(Érdekes megjegyzés, az amerikaika szeretnek törtszámokkal írni, vagyis méretleírásokban gyakori a 12 1/2 és hasonló megadása a 12,5 stb. helyett)
Sanyi16-09-2007 20:49:49 // 505
Én is itt vagyok még! :-)))
HátvédRomeo16-09-2007 20:18:57 // 504
No itt vagyok.
Sanyi16-09-2007 18:56:31 // 503
Okés!
Köszi szépen!
HátvédRomeo16-09-2007 17:43:44 // 502
Dolgozunk rajta megoldás van. Csak át kell nézni, én 1 óra múlva visszaérek. Azt átnézzük újra Gege147-el.
Sanyi16-09-2007 17:33:42 // 501
és itt van hasonló feladat kidolgozva a 32. oldalon!
Sanyi16-09-2007 17:32:48 // 500
Itt van hozzá egy jegyzet!

Nekem egyenlőre kínai! De neked biztos sokat segít! :-)
Gegee16-09-2007 17:30:21 // 499
Azt a póén, hogy nem nagy dologra kell gondolni. Vizsgáztam ábrázoló geometriából, de sajnos már 6 éve. Nem tudom, hogy hogyan kell elindulni, de majd utánna nézek. Ha eseteg látnám, hogy hogyan kell kinéznie a végén (pl egy hasonló feladatot), akkor el lehetne kezdeni valamilyen irányban! Ha nincs, háááát nincs. Holnap utánna szaglászok egy kicsit!:-)
Sanyi16-09-2007 17:20:24 // 498
Írtam a falára!
:-))
HátvédRomeo16-09-2007 17:18:17 // 497
Gege147 cartárs már itt van.
Sanyi16-09-2007 17:11:33 // 496
Ez a gond h még mi sem vettük! Viszont szerdán már ezt a feladatot be kellene adni! :-S
Atesz198716-09-2007 17:10:31 // 495
Húúú, ilyet még nem tanultunk bocsi. :( Ez nem középsulis anyag, egyetemen meg még nem vettem fel geometriát. :(
Sanyi16-09-2007 16:56:27 // 494
Jó lenne ha tudna segíteni mert ez beadandó feladat, de viszont előadáson még idáig nem jutottunk! :-S
HátvédRomeo16-09-2007 16:54:27 // 493
Backer én több mint 10 éve tanultam ilyet. De néha tébláboltam sajnos. Én nem vágom, hülyeséget meg nem akarok mondani. Majd jön Gege147 Cartárs, ő ilyen mérnök.
Sanyi16-09-2007 16:49:41 // 492
Sziasztok!

Kis seítségre lenne szükségem!

Aki ért az Ábrázoló geometriához és tudna nekem segíteni 3 feladatban az legyen szíves jelezze nekem az oldalamon!

Erről a feladatról lenne szó:
Fairlane04-07-2007 16:20:27 // 491
Aztán az is lehet, hogy ez nem is váltó, hanem vmi olajhűtő, vagy egy gestapo bunker 3D alaprajza :)))))))))
Üvegtigris04-07-2007 15:54:03 // 490
Igen, hát persze így jobban kinagyítva jobban látszanak a szelepek, minden modernebb automataváltós autónak ilyen a váltó bele.

Mekkora baromságot írtam az előbb :-O
Üvegtigris04-07-2007 14:10:13 // 489
Egyik az, hogy nem is vagyok én biztos, hogy ez váltó, a másik, hogy ha váltóhoz is kapcsolódik akkor is csak max a hidrodinamikus tengelykapcsoló (automata váltó) része lehet.
kando.04-07-2007 10:42:29 // 488
A többi részéről nincs fotó ? Akor még talán kiderülni, merre futnak a kis olajjáratok :))
count M04-07-2007 10:16:30 // 487
Sosem késő, nem volt életbevágó. :)

Mit értesz az alatt hogy nem működőképes?
Wickey04-07-2007 03:30:17 // 486
Jobb később, mint soha. Engem is izgatna hogy mi a hererák az ott a képen :P
Üvegtigris04-07-2007 01:00:03 // 485
Tudom, hogy későn, de most nem tudok konkrét választ adni, majd csak később, de még ma. Egyébként szerintem ez nem eg működőképes igazi váltó.
ystuc25-06-2007 20:39:28 // 484
A csatornafedél ellen olyan mindegy. :-P
Rumi25-06-2007 18:55:01 // 483
ezek alapján akkor ne acélt vegyen :ppp :)))
GT Ɨ|ѯ25-06-2007 18:20:18 // 482
Hát,annyi pénzért hagy dolgozzon:-))))))))))))
ystuc20-04-2007 19:14:41 // 481
Nekem van kartervédőm. 2 mm-es acél lemez.
koz20-04-2007 19:03:38 // 480
Nincs mit, két sörért mindent. ;)
Alfa Amore doesn't take any responsibility for the posts.