Sziasztok srácok!
Most megint kicsit hosszabbat fogok írni a tegnapi szerelésről, előre is elnézést, ha nagyon idebombázna ...
JTDm szívósor lapáttalanítás. Mit mondjak, csodálatos munka, őszinte szívvel senkinek nem ajánlom, aki nem szeret idegbajt kapni szűk helyeken vakon kotorászástól, olajban nyúlkálni, meg úgy egyébként is akinek nincs erős dereka, kötél idegzete és legalább 1 szabad napja. Aki csinálta már, szerintem tudja ezt.
Nos az én Alfám pedig még talán az egyszerűbb eset, ez már a facelift 1.9 -es motor, Magnetti Marelli műanyag szívósorral és itt egy csomó csövet máshogy vagy egyáltalán sehogy se vezettek el, ezt azóta se értjük. A szívósor tetején például nem fut vízcső keresztbe, se hosszába, sőt az 1-es hengernél sincs bemenő vízcső, HABÁR a furat azért ottvan és egy vízcső csonk zsákutcát azért otthagytak. Shadinnal beszéltük, teljesen érthetetlen, de ezek szerint nincs is szükség ott semmi vízre, ha egy piros dugóval megoldható. :)
![](//www.alfaamore.hu/files/forum/00395/00395629t.jpg)
Kárpótlásként van azért szar, mert az elektromos csatlakozások és az azokat tartó műanyag bilincsek törnek, csodálatos érzés, ezekkel dolgozni, nekem a rail-cső végén lévő csatlakozó biztosítója is félig letört, majd meglátjuk rajta marad e hetek múlva is. A kartergáz csövekkel is jó játszani ja és hogy miért nem ment inkább birkapásztornak az a hülye aki a vízleeresztő csonkot 2 centisre hagyta és egy vas konzol fölé helyezte, érthetetlen. A nagynyomású szivattyú ennél a faceliftnél már máshogy van ékelve, az éket nem lehet elhagyni, bele van fúrva egy kifeszülő lemez-ék.
![](//www.alfaamore.hu/files/forum/00395/00395631t.jpg)
Viszont a pumpa leszedése és visszarakása sem ment flottul és azóta kicsit aggódunk, mert az üzemanyagpumpa kereke nem tökéletesen egyenesen forog, olyan mintha lenne benne egy kicsi kóválygás. Nem igazán tudunk rájönni előtte is olyan lehetett e, vagy mi rontottunk el valamit, de azt nem hiszem, hogy mi görbítettük el, mert annyira azért nem feszegettük. Leszedéskor annyit megpróbáltam, hogy csavart a pumpa kerekének a menetes furataiba hajtva hátha lehúzza így kicsit magát, a pumpa kúpos tengelyéről, de csak kicsi 1/4 kézi racsnissal húztam a csavart, nem bikáztam neki, a szíjkerék pedig eléggé vastag anyag. Nem tudjuk, ez a kérdőjel #1. :( Aztán ugye ami a lényeg volt, a szívósor lapátok kiszedése. Körülbelül 4 óra munkával eljutottunk oda, hogy ki tudtuk venni a szívósor műanyag részét. De a fém részt nem tudtuk, mert az átkozott kartergáz rendszer vödre oda van konzollal együtt pakolva és ezen a facelift-en nem is a kisebb, karcsúbb konzol van, hanem egy terebélyesebb, ettől viszont nem fér ki a szívósor vezérlő motorja. Ezen a ponton - karnyújtásnyira a sikertől - belenéztem a szívosorba: nincs benne egyetlen lapát sem! ....
![](//www.alfaamore.hu/files/forum/00395/00395627t.jpg)
Namost az autó pontosan 10 éve, 2009/11 állt hadrendbe, a német Dortmundban. Ha lehet hinni az órának, akkor most 160 ezer kilométer van benne. A motorja látható helyen sehol nem retkes, mindene megvolt (mielőtt letörtem ezt-azt bilincseket) csak a kartergázos részeken olajos kicsit a csőcsatlakozásnál, illetve a folytószelepház alól folyik olaj, szintén kartergáz, befújt levegő, ilyesmi eredetű. A ritkán előforduló döcögve indítózást kivéve mindig pöccre indul, megy, megáll, nem füstöl csak amikor regenerál, olyankor a sok inhalált olaj miatt a regenerálás csúcspontjáig pár percig kicsit kékesen is, de ezt már meséltem. A turbó tölt, sajnos időnként túl is tölt picit, a hangja kedves füttyögés, nem süvít, nem sír. A motor járásából nem hallok semmi durvát, dízelhang, percegő injektorok, ilyesmi. ... Létezik, hogy jó ízűen megette mind a 4 swirl lapátot? Hát én nem tudom, de ha igen, akkor komolyabb károknak kellene lennie szerintem, főleg 4X. Arra gondoltunk még másik lehetőség, hogy lehet ezeket a lapátokat még németországban eltávolíttatta az előző tulaj, mivel 2016 -ra már széles körben ismert volt, hogy ezeknek is potyognak a lapátjai, kezdve a fém szívósortól, egészen a műanyagig.
Szóval lapátok nincsenek, csak a tengely csapok vannak benne, jól berittyósodva olajos trutyival. Egyiket kézzel megmozgattam, hááát nem áll valami precízen, szóval kifújhat sajnos ezek alatt is picit, de mivel kiszedni nem tudtuk a fém részt, amiben ezek vannak, így fel kellett adnom, sajnos nem tolhattuk el a munka befejezését másnapra, illetve nem akartam kockáztatni, hogy ha mégtöbbet bontunk a motor mögötti csövezésből és a vödör konzoljából, akkor esetleg nem tudunk valamit visszatenni. Lapát gond tehát mondjuk, hogy "letudva". Összeszerelés közben ugye a nagynyomású pumpa szopást és a kicsit furán járó szíjkereket már említettem, egy valamit még meg kell említenem: a folytószelep modult. Olaj jön-megy a levegővel, ez nem is lenne annyira meglepő, nekem viszont meglepő volt, hogy amikor széthúztam a folytószelep motorján a csatlakozót, olaj folyt ki a csati belsejéből is! A motor részt később szétbontottam, szerencsére egyszerű clip-on fedeles, hááááát ebben állt az olaj. A pillangó szelep tengelye mellett folyik be valószínűleg a motorhoz és kizártnak tartom, hogy 10 év alatt ebben bárki takarított volna. Tulajdonképpen az örökkévalóságnak készül, mert így biztos nem lesz vízkáros és a mozgó részek se kopnak már el jobban, gyakorlatilag olajban fürdik benne még az elektronika is, a nyáklap, minden. És erről mit sem tudtam eddig, ugyanis hibát nem generál, az olaj valószínűleg tiszta annyira, hogy ne zárjon semmit rövidre, minden működik valószínűleg, a motor leállítása határozott, finom.
![](//www.alfaamore.hu/files/forum/00395/00395630t.jpg)
Na itt tartunk most kábé 11 óra munka után, ja és még cserélnem kell egy repedt visszatérős kiegyenlítőt, amihez még majd le kell engedjek vizet megint, nem tudom hol fogom csinálni, lehet megpróbáljuk fentről valahogy kipumpálni a vizet, ne kelljen megint emelgetni, haspáncélt levenni meg csapot nyitogatni, hú de elegem van. :) Az autó jól működik, az olajos dolgok kicsit zavarnak, a lapátok szintén, de nincs igazából semmi baja. A nagynyomású pumpa vagy szivattyú kereke még zavar, nem tudom bárki találkozott e ilyesmivel, videót megpróbálok feltölteni, hátha látszik.
(bocs ha sok lett)