Forum >> 159
Erhard 242 (Pure Energy)05-10-2010 21:23:32 // 8459
jah 15e-ként bőven jó..
GTPeti05-10-2010 21:22:22 // 8458
Ezt passzolnám.
Viszont a vezetőképesség mérést eltaláltam. Bár ez egy motorokról szóló cikk, leírják, hogy különböző frekvenciákon mérik az ellenállást (ami a vezetőképesség reciproka, és igazából impedancia :). Szóval tényleg durva becslés. Amúgyis mindegy. 15ezrenként csere. Az a biztos.
Viszont a vezetőképesség mérést eltaláltam. Bár ez egy motorokról szóló cikk, leírják, hogy különböző frekvenciákon mérik az ellenállást (ami a vezetőképesség reciproka, és igazából impedancia :). Szóval tényleg durva becslés. Amúgyis mindegy. 15ezrenként csere. Az a biztos.
Piritu - 1.000.00005-10-2010 21:15:03 // 8457
A korábban belinkelt cikk szerint: "Az autók nagy hányadánál még nincs beépítve az üzemeltetés körülményeit is figyelő rendszer, nincs QLT (minőség-szint-idő) szenzor."
..tehát a 159-be van ilyen?
..tehát a 159-be van ilyen?
GTPeti05-10-2010 21:10:09 // 8456
A mai tendencia: Csak azt mérd, amit nagyon muszáj. A többit inkább számold, processzorod úgyis van. Előfeltétel még egy egyszer felállítandó matematikai modell. Mivel az olaj is "elő van írva", így már megoldható a közelítés. (De lehet, hogy tévedek és van beépített tribológiai laboratórium. :)
Erhard 242 (Pure Energy)05-10-2010 21:05:57 // 8455
fogalmam sincs :)
GTPeti05-10-2010 21:02:06 // 8454
Szerintem max. vezetőképességet mér, a többit a fordulatszám és a pedálállás (stb.) paraméterekből kalkulálja (integrálja).
Piritu - 1.000.00005-10-2010 21:01:39 // 8453
no majd ha lesz 159-em rákérdezek a szervizben :-))
Nem lehet hogy az olajnyomás alakulásából számol?
Nem lehet hogy az olajnyomás alakulásából számol?
Erhard 242 (Pure Energy)05-10-2010 20:57:47 // 8452
valamit mér..gondolom nem csak humbuknak raktak be egyet :P
Erhard 242 (Pure Energy)05-10-2010 20:56:37 // 8451
lehet 30e-es csereperiódust kihozni mint pl a bökő amibe 9L olaj kell meg van benne kartergázszűrő...
GTPeti05-10-2010 20:53:26 // 8450
Szép is lenne. Majd pont egy olyan méregdrága szenzort fognak beépíteni. :)
Erhard 242 (Pure Energy)05-10-2010 20:52:25 // 8449
azt hiszem viszkozitást mér..
Bilux05-10-2010 19:44:00 // 8448
Bilux05-10-2010 19:42:52 // 8447
Az utóbbi időben többszörösére kitolódott az új autók előírt futásteljesítményhez kötött olajcsere periódusa.
Ennek örülni kell(ene), részben mert csökkennek az üzemeltetési költségek, másrészt a környezetvédelmi szempontok sem mellékesek.
Viszont adódik némi bizonytalanság. Nem mindegy, hogy a kocsi alapvetően városban araszol, vagy autópályán fut. A városi forgalomnál ugyanolyan futásteljesítményhez esetleg négy-ötszörös üzemidő tartozik. (Ennél még fontosabb: városi forgalomban sokkal intenzívebb az olajhígulás, erről lejjebb esik szó)
Az autók nagy hányadánál még nincs beépítve az üzemeltetés körülményeit is figyelő rendszer, nincs QLT (minőség-szint-idő) szenzor. Adott esetben tehát több, mint kockázatos a megengedett olajcsere intervallum akár csak felét is betartanunk. Elég csak egyszer megnézi azt a sűrű, fekete, iszapos folyadékot, amit 25.000 megtett km. után az olajteknőből leeresztenek ahhoz, hogy műszaki érdeklődésű ember radikálisan lecsökkentse az olajcsere periódust.
Ha a járművet nem használják, szinte csak áll a garázsban, akkor is ajánlott a motorolajat évente cserélni.
Az olaj elhasználtsági fokának kimutatására többféle -professzionális- műszer is elérhető.
Mi az SKF műszere mellett döntöttünk. (Természetesen ez a műszer szervizszinten "profi", semmiképp sem laborfeladatok ellátására szolgál.) A nívópálcáról nyert olajat a mérési helyre csöpögtetve az előzetesen erre az olajra kalibrált műszer jól használható információt nyújt az olaj elhasználtságát illetően. Egy 14 éves benzines szívó motorból kivett minta vizsgálata 13e km. megtétele után, vegyes (város - országút) használat mellett. Egy alig ismert márkájú ásványi olajról van szó.
Az olajat már sokkal korábban le kellett volna cserélni, legkésőbb a sárga mező elején. Egy jobb minőségű, legalább rész-szintetikus olajat használva az eredmény akár jóval kedvezőbb is lehetne. Az olaj állagát tekintve inkább a szurok megnevezés lenne helytálló. Azt mindenkinek a fantáziájára bízzuk, hogy milyen egy 25-30e km-t futott olaj.
Silány minőségű, kellő időben nem cserélt olaj, és szinte csak rövid utakra használt elhanyagolt autó találkozásának eredménye. Hasonló emulzió alakulhat ki akkor is, ha a hűtőfolyadék és a motorolaj "találkozik", pl. egy hengerfej repedés, hengerfej tömítés hiba, blokkrepedés következtében.
Az autógyárak a minél hosszabb csereidőt preferálják (nagyon jól reklámozható, a hosszú szervízintervallum a potenciális vevők meggyőzésének egyik eszköze lehet, meg aztán nagy baj is lenne, ha az autó motorja matuzsálemi kort érne meg....)
A motor kopásával egyre növekszik a kartergáz mennyisége, az égéstérből a motor forgattyúházába szöknek az égéstermékek és tüzelőanyag gőzök. A bennük lévő vízgőzök az olajteknőben lecsapódnak, a forgattyúház-szellőztetés ellenére rontják az olaj kenőképességét, az égéstermékek kéndioxid tartalma a felelős az erősen korrozív kénessav létrejöttéért. Könnyen belátható, hogy minél kopottabb ("kartergázosabb") a motor, annál sűrűbben indokolt lehetne az olajcsere. A gyakorlatban ez -általában- fordítva történik: a fáradt motort nemigen kényeztetik sűrű olajcserékkel. ("Erre már kár költeni") Így aztán az egyébként is kopott motor elhasználódása felgyorsul. A környezetvédelmi szempontból elengedhetetlen forgattyúház-szellőztetésnek is van káros hatása:a korrozív gázok visszajutnak az égéstérbe.
A mindennapi szervizgyakorlatban pontosan mérni a kartergáz mennyiségét nem lehet, inkább csak a tapasztalatokra támaszkodva lehet megítélni azt. Laboratóriumi mérések szerint egy mai, korszerű, normál állapotú motor kartergáz mennyisége a beszívott levegő mennyiségének mintegy 0,5......1,5 %-a.
A motorolaj kérdése tehát elég összetett.
Amit tanácsolhatunk: ne vegyük meg - egy akár nagynevű - olajcég olcsó olaját a bevásárlóközpont polcáról, mielőtt alaposan tájékozódnánk. Lehet, hogy az olaj a 90-es évek elején készült kis teljesítményű motorokhoz még éppen megfelelt, a három éves forszírozott teljesítményű autónk nem lesz boldog vele (később mi sem biztos...).
Ne tekintsük kőbe vésett szabálynak a hosszú csereperiódust. Egy sűrűbben elkövetett olaj/szűrő csere nem rendezi át annyira a családi költségvetést, mint egy motor felújítás. LEGALÁBB olyan jó minőségű olajat válasszunk ki, mint az előírt, a jobb minőség használata nem kidobott pénz. (De hogy melyik olaj a MOTORUNKNAK MEGFELELŐ jobb minőségű, azt ne csupán a paraméterek összevetéséből következtessük ki, mint ahogy ez már szóba került.) Beszédes kép egy alig hároméves, döntően városi forgalomban használt autó még 30.000 km-t sem futott motorjának lelkivilágáról. Előtérben a már megtisztított hajtórúd-dugattyú, a mögötte lévő dugattyún viszont egyértelműen látszik a hosszú csereperiódus, gyenge minőségű olaj és a városi használat "áldásos" hatása. Jó minőségű, szintetikus olajat használva, azt gyakrabban cserélve ilyen olajkoksz lerakódások a jelzett km. teljesítmény többszörösének lefutása után sincsenek. Az olajcsatornákban egészen kis keresztmetszetek is előfordulnak. A képen felül egy hathengeres soros motor olajozócsöve látható, aminek a feladata a vezérműtengely bütykeinek és a himbáknak kenőolajjal történő ellátása. Megfigyelhető, hogy a furatok átmérője nagyon kicsi, durván 1 milliméter. Elhanyagolt motornál ezeknek a kis furatok keresztmetszete lecsökken, esetleg a furatok teljesen eldugulnak, jelentős kárt okozva.
Ennek örülni kell(ene), részben mert csökkennek az üzemeltetési költségek, másrészt a környezetvédelmi szempontok sem mellékesek.
Viszont adódik némi bizonytalanság. Nem mindegy, hogy a kocsi alapvetően városban araszol, vagy autópályán fut. A városi forgalomnál ugyanolyan futásteljesítményhez esetleg négy-ötszörös üzemidő tartozik. (Ennél még fontosabb: városi forgalomban sokkal intenzívebb az olajhígulás, erről lejjebb esik szó)
Az autók nagy hányadánál még nincs beépítve az üzemeltetés körülményeit is figyelő rendszer, nincs QLT (minőség-szint-idő) szenzor. Adott esetben tehát több, mint kockázatos a megengedett olajcsere intervallum akár csak felét is betartanunk. Elég csak egyszer megnézi azt a sűrű, fekete, iszapos folyadékot, amit 25.000 megtett km. után az olajteknőből leeresztenek ahhoz, hogy műszaki érdeklődésű ember radikálisan lecsökkentse az olajcsere periódust.
Ha a járművet nem használják, szinte csak áll a garázsban, akkor is ajánlott a motorolajat évente cserélni.
Az olaj elhasználtsági fokának kimutatására többféle -professzionális- műszer is elérhető.
Mi az SKF műszere mellett döntöttünk. (Természetesen ez a műszer szervizszinten "profi", semmiképp sem laborfeladatok ellátására szolgál.) A nívópálcáról nyert olajat a mérési helyre csöpögtetve az előzetesen erre az olajra kalibrált műszer jól használható információt nyújt az olaj elhasználtságát illetően. Egy 14 éves benzines szívó motorból kivett minta vizsgálata 13e km. megtétele után, vegyes (város - országút) használat mellett. Egy alig ismert márkájú ásványi olajról van szó.
Az olajat már sokkal korábban le kellett volna cserélni, legkésőbb a sárga mező elején. Egy jobb minőségű, legalább rész-szintetikus olajat használva az eredmény akár jóval kedvezőbb is lehetne. Az olaj állagát tekintve inkább a szurok megnevezés lenne helytálló. Azt mindenkinek a fantáziájára bízzuk, hogy milyen egy 25-30e km-t futott olaj.
Silány minőségű, kellő időben nem cserélt olaj, és szinte csak rövid utakra használt elhanyagolt autó találkozásának eredménye. Hasonló emulzió alakulhat ki akkor is, ha a hűtőfolyadék és a motorolaj "találkozik", pl. egy hengerfej repedés, hengerfej tömítés hiba, blokkrepedés következtében.
Az autógyárak a minél hosszabb csereidőt preferálják (nagyon jól reklámozható, a hosszú szervízintervallum a potenciális vevők meggyőzésének egyik eszköze lehet, meg aztán nagy baj is lenne, ha az autó motorja matuzsálemi kort érne meg....)
A motor kopásával egyre növekszik a kartergáz mennyisége, az égéstérből a motor forgattyúházába szöknek az égéstermékek és tüzelőanyag gőzök. A bennük lévő vízgőzök az olajteknőben lecsapódnak, a forgattyúház-szellőztetés ellenére rontják az olaj kenőképességét, az égéstermékek kéndioxid tartalma a felelős az erősen korrozív kénessav létrejöttéért. Könnyen belátható, hogy minél kopottabb ("kartergázosabb") a motor, annál sűrűbben indokolt lehetne az olajcsere. A gyakorlatban ez -általában- fordítva történik: a fáradt motort nemigen kényeztetik sűrű olajcserékkel. ("Erre már kár költeni") Így aztán az egyébként is kopott motor elhasználódása felgyorsul. A környezetvédelmi szempontból elengedhetetlen forgattyúház-szellőztetésnek is van káros hatása:a korrozív gázok visszajutnak az égéstérbe.
A mindennapi szervizgyakorlatban pontosan mérni a kartergáz mennyiségét nem lehet, inkább csak a tapasztalatokra támaszkodva lehet megítélni azt. Laboratóriumi mérések szerint egy mai, korszerű, normál állapotú motor kartergáz mennyisége a beszívott levegő mennyiségének mintegy 0,5......1,5 %-a.
A motorolaj kérdése tehát elég összetett.
Amit tanácsolhatunk: ne vegyük meg - egy akár nagynevű - olajcég olcsó olaját a bevásárlóközpont polcáról, mielőtt alaposan tájékozódnánk. Lehet, hogy az olaj a 90-es évek elején készült kis teljesítményű motorokhoz még éppen megfelelt, a három éves forszírozott teljesítményű autónk nem lesz boldog vele (később mi sem biztos...).
Ne tekintsük kőbe vésett szabálynak a hosszú csereperiódust. Egy sűrűbben elkövetett olaj/szűrő csere nem rendezi át annyira a családi költségvetést, mint egy motor felújítás. LEGALÁBB olyan jó minőségű olajat válasszunk ki, mint az előírt, a jobb minőség használata nem kidobott pénz. (De hogy melyik olaj a MOTORUNKNAK MEGFELELŐ jobb minőségű, azt ne csupán a paraméterek összevetéséből következtessük ki, mint ahogy ez már szóba került.) Beszédes kép egy alig hároméves, döntően városi forgalomban használt autó még 30.000 km-t sem futott motorjának lelkivilágáról. Előtérben a már megtisztított hajtórúd-dugattyú, a mögötte lévő dugattyún viszont egyértelműen látszik a hosszú csereperiódus, gyenge minőségű olaj és a városi használat "áldásos" hatása. Jó minőségű, szintetikus olajat használva, azt gyakrabban cserélve ilyen olajkoksz lerakódások a jelzett km. teljesítmény többszörösének lefutása után sincsenek. Az olajcsatornákban egészen kis keresztmetszetek is előfordulnak. A képen felül egy hathengeres soros motor olajozócsöve látható, aminek a feladata a vezérműtengely bütykeinek és a himbáknak kenőolajjal történő ellátása. Megfigyelhető, hogy a furatok átmérője nagyon kicsi, durván 1 milliméter. Elhanyagolt motornál ezeknek a kis furatok keresztmetszete lecsökken, esetleg a furatok teljesen eldugulnak, jelentős kárt okozva.
Piritu - 1.000.00005-10-2010 19:32:31 // 8446
Miért?
pl. Mindenfelé lehet olvasni azt a tanácsot, hogy ha autópályán meghajtja az ember, leállás előtt hagyja alapjáraton visszahűlni a turbót, mert a magas hőmérséklet miatt belesül az olaj. Városi közlekedésnél ilyenről nem hallottam...
pl. Mindenfelé lehet olvasni azt a tanácsot, hogy ha autópályán meghajtja az ember, leállás előtt hagyja alapjáraton visszahűlni a turbót, mert a magas hőmérséklet miatt belesül az olaj. Városi közlekedésnél ilyenről nem hallottam...
Bilux05-10-2010 19:21:08 // 8445
Biztos vegyelemzést végez a kompjútere :D
DrB05-10-2010 19:06:51 // 8443
Dilettáns kérdés. Mi nyírja jobban az olajat, a sok autópályázás vagy inkább a döntően városi használat? Az utóbbira tippelek...
Műszaki kartársak? :)
Műszaki kartársak? :)
Piritu - 1.000.00005-10-2010 18:41:36 // 8442
Mi alapján dobja a gép ezt a %-ot? Milyen paramétert mér?
Erhard 242 (Pure Energy)05-10-2010 07:25:18 // 8441
azért az már régen rossz ha 0%-os olajnál cserélsz....
GTPeti04-10-2010 23:03:32 // 8440
Az teljesen rendben van. (Bár én nem szoktam még addig sem várni, de itt most nem erről van szó.)
DrB04-10-2010 22:39:13 // 8439
Én 15 ezrenként cserélek olajat mindazok alapján amit már többen is írtatok az Amorén.
Kompressz úr04-10-2010 21:29:15 // 8438
Az olajcsere periódus tudtommal nem 30.000 ezres, hanem rugalmas, amikor a szgép szerint 0 %-os az olaj.
ALFI15604-10-2010 21:29:05 // 8437
Te mennyinél fogod cserélni?15-20ezer?
Piritu - 1.000.00004-10-2010 21:27:14 // 8436
most kérdezhetném, hogy honnan vetted azt a gagyi olajat ?? :-DDDD
Piritu - 1.000.00004-10-2010 21:26:25 // 8435
Az egészben az az érdekes, hogy pl az 1,9 mjet-nek a 156-ban 20ezer a gyárilag előírt szervizciklusa, a 159-be átrakva (PDF-esítve) már 30ezer. Nyilván a plusz 100 ccm plusz 5ezret hozott :-DD
Erhard 242 (Pure Energy)04-10-2010 21:24:30 // 8434
nem kell sokallni ha ez van a szervizkönyvbe írva akkor ez a tuti :)
azzal senki se foglalkozzon hogy olajcsere óta kb 10e km-et mentem el és hétvégén mikor rádugtuk a gépet az olaj minőségére 56%-ot írt ...
azzal senki se foglalkozzon hogy olajcsere óta kb 10e km-et mentem el és hétvégén mikor rádugtuk a gépet az olaj minőségére 56%-ot írt ...
ALFI15604-10-2010 21:19:01 // 8433
Én is sokallom.A 2.4m-jetnél 30.000
pe-Ti04-10-2010 20:27:31 // 8432
Üdv!
Többek között én is kövezzetek meg az új verdánál sem szokok le eme "rossz" szokásomról:)
Többek között én is kövezzetek meg az új verdánál sem szokok le eme "rossz" szokásomról:)
'''''04-10-2010 20:12:45 // 8431
GTPeti04-10-2010 19:42:44 // 8430
20 ezernél többet beletenni (turbós motorral!!) egy olajba, az számomra már kimeríti a böszmeség fogalmát. B)
Piritu - 1.000.00004-10-2010 19:37:04 // 8429
Akinek nem inge, ne vegye magára :-DDD
GTPeti04-10-2010 19:35:45 // 8428
(Nem egy emberkéről tudok, aki a 20ezret is sokallta...)
Ne célozgass! :))
Ne célozgass! :))
Piritu - 1.000.00004-10-2010 19:33:44 // 8427
Csa hogy kicsit feldobjam a topikot :
A 2,0 mjet-nek 35.000 km-es a szervizciklusa. Hmmm.....
(Nem egy emberkéről tudok, aki a 20ezret is sokallta...)
A 2,0 mjet-nek 35.000 km-es a szervizciklusa. Hmmm.....
(Nem egy emberkéről tudok, aki a 20ezret is sokallta...)
Erhard 242 (Pure Energy)03-10-2010 20:18:57 // 8426
ez így is BMW-s csak olyan mint ha a felső része kiégett volna :)
ALFI15603-10-2010 20:15:44 // 8425
Akkor jól gondoltam.
GTPeti03-10-2010 20:12:50 // 8424
Ez két válasz volt, két kérdésre.
Az angel eyes lámpa tetszik, a csili-vili 159 120 lóerős mivolta pedig nem.
Az angel eyes lámpa tetszik, a csili-vili 159 120 lóerős mivolta pedig nem.
ALFI15603-10-2010 20:10:20 // 8423
Ez most két válasz neked?A lámpa tetszik vagy a kék autó az 1.9?Mert a lámpa amit felrakott ALFA159 az egy 2.4m-jet.
'''''03-10-2010 20:09:49 // 8422
A karikák direkt különbözőek.Teljes karikánál már tényleg nagyon bmw-s lenne.Azok at a felniket már énis megvettem,elöbb mint ő de nekem a fékek miatt nem fért el.Visszaadták a pénzt szerencsére.Most gyári 18-as van.Már két éve keresek olyat ami tetszik is jó is a fékek miatt és nem áll ki az autótól,18-as is.
GTPeti03-10-2010 20:04:38 // 8421
Nekem is tetszik.
A csili-vili 159-hez. Nekem nem áll össze a kép. Vajon miért pont a leggyengébb 120 lóerős autót választotta a cartárs?? Amúgy szép meg minden, de az ilyet sosem értem.
A csili-vili 159-hez. Nekem nem áll össze a kép. Vajon miért pont a leggyengébb 120 lóerős autót választotta a cartárs?? Amúgy szép meg minden, de az ilyet sosem értem.
Erhard 242 (Pure Energy)03-10-2010 20:03:45 // 8420
Üdv a 159 tulajok között :)
.....03-10-2010 20:03:20 // 8419
Jól néz ki, de még jobb lett volna ha egy vonalba kerültek volna az 1-1 lámpán található ledsorok. Bocsi én már csak ilyen kukacoskodó vagyok :)
Erhard 242 (Pure Energy)03-10-2010 20:02:49 // 8418
hááát nem valami jó...teljes karika?
ALFI15603-10-2010 19:55:09 // 8417
Akkor neked a cartárs kocsija tetszene.Bemutatóra tökéletes de nem tudom a mindenapokba,hogy lehetne vele közlekedni.
ALFI15603-10-2010 19:51:21 // 8416
Úgy lehetséges.Én Zümivel ellentétbe nagy (19-es) kereket se raknák rá.Nekem tökéletes a 17.Nagyon max a 18 ami Erhardnak is van.
'''''03-10-2010 19:46:35 // 8415
Én is azért nem vettem előre toldatot.Így is sokszor eléri egy-egy bucka meg patka.Ezért rakok bele inkább airreidot.Azzal ha megyek felemelem,ha parkol leengedem.
ALFI15603-10-2010 19:21:22 // 8413
Szia!
Őszinte leszek.Nekem személy szerint nem.Nekem sok erre a kocsira.Ez is a led sor is a neon.Max küszöbb hátsó szárny.Nagyon max elejére toldat de azzal meg beleesik abba a hibába ha valaki felrakja mint én a kék 56 2.4m-jetemmel.Kukk a kocsim blogjába.Jól néz ki de nem lehet vele közlekedni.(Izlések és pofonok)
Őszinte leszek.Nekem személy szerint nem.Nekem sok erre a kocsira.Ez is a led sor is a neon.Max küszöbb hátsó szárny.Nagyon max elejére toldat de azzal meg beleesik abba a hibába ha valaki felrakja mint én a kék 56 2.4m-jetemmel.Kukk a kocsim blogjába.Jól néz ki de nem lehet vele közlekedni.(Izlések és pofonok)
'''''03-10-2010 19:15:52 // 8412
ALFI15603-10-2010 11:39:04 // 8411
És gratula az új autóhoz.Sok boldog kilómétert.
ALFI15603-10-2010 11:37:44 // 8410
Szia!A navid csak akkor fog működni ha beteszed a navi cd-t.Legalább addig amig betölti.
Alfa Amore doesn't take any responsibility for the posts.
Online members
0
Guests0
456
Forum
Recent topics
- Oldtimer and youngtimer
- 156
- AlfaCity
- International Alfa Rome...
- 159
- Chat
- Boxer fanatics
- 147
- Polish Alfisti
- Českí Alfisti
Poll
- What kind of chatrooms do you prefer?
- When will Alfa return in your opinion to the US?
- How did you find AlfaAmore.com?