Üdv cartársak!
Összeállt a q4, és be is járatódott egy kommersz Castrol magnat 10w40 -nel. 
Ellubickolt 1000 km után most olajcsere következik.
Az egyik barátom akivel szétszedtük illetve összeraktuk a motort, (40 éve a szakmában van nem mellesleg egy majd' 600 lovas evo -val nyomják rallycross -ban) kiadta az ukászt, hogy a Motul olajak közül  a 300V Le Mans SAE 20W-60 -at tegyem bele.
Aggodalmamra miszerint  "maestro nem túl vastag ez egy kicsit?" csak annyit mondott, hogy csak ezt használják ők is... meg h. ez nem teherautóolaj, teljesen mások a tulajdonságai és ne aggódjak a hidegindítás miatt stb.. 
Van valakinek tapasztalata / véleménye ezzel kapcsolatban? :O
	
Forum >> Milyen a jó olaj?
Dozer29-06-2010 10:36:48 // 3654
	Selmak28-06-2010 15:10:26 // 3653
	Szintetikusat.
	
Misi és Andi28-06-2010 13:58:17 // 3652
	Ez is igaz!!!! Én is előnyben részes ítem a szintetikkus olajat!
Kérdés hogy mire használod az autót! Versenyzésre kiválló, de arra fölöslefes hogy rater hetente 1* 50-el betotyorjon a T....ba. erre remekül alkalmas 1 középosztályú ásványi olaj is. Te mien olajat használsz?
	
Kérdés hogy mire használod az autót! Versenyzésre kiválló, de arra fölöslefes hogy rater hetente 1* 50-el betotyorjon a T....ba. erre remekül alkalmas 1 középosztályú ásványi olaj is. Te mien olajat használsz?
Selmak28-06-2010 11:22:30 // 3651
	Lehet de eredet ami nagyon nem mindegy. A kenőanyagnak eleve meghatározó tulajdonságot a legnagyobb részt kitevő bázisolaj, ami lehet sima ásványi, módosított ásványi vagy módosított növényi, illetve teljesen szintetikus PAO amit földgázból állítanak elő. Ehhez jönnek a különböző adalékok és kegyszerek. A bázisolaj ásványi és modosított  ásványi esetén nagyon nagy minőségbeli különbségekkel lehet előállítani,  a gyengébb ásványi bázisolajakba a fáradt olaj is visszadolgozásra kerül ami garantáltan nem fogja azt tudni mint egy módosított ásványi bázis vagy netán egy teljesen szintetikus. A szintetikus nagy előnye hogy mivel ismert a molekulaszerkezete a minőségben minimális lesz a szórás.
	
Misi és Andi28-06-2010 11:09:25 // 3650
	idazad van de ne felejcsd el hogy a motorolaj 88% csupánn szénhidrogén
Persze vannak jobb és rosszab olajak ezt nem vitatom!
A modern olajok sokkal strapabiróbbak! és jóval több kilóméter megtételére alkalmasak de azok is elkopnak. Az a lényeg hogy a gyártó által meghatárorott km uttán le kell cserélni. Mindegy hogy mien olajról beszélünk.
	
Persze vannak jobb és rosszab olajak ezt nem vitatom!
A modern olajok sokkal strapabiróbbak! és jóval több kilóméter megtételére alkalmasak de azok is elkopnak. Az a lényeg hogy a gyártó által meghatárorott km uttán le kell cserélni. Mindegy hogy mien olajról beszélünk.
Misi és Andi28-06-2010 10:52:18 // 3649
	Persze hiszen a nedvesséd a hű hatására ugyanott eltávozik ahol a gátok főleg kopott motornál.
	
GTPeti25-06-2010 22:15:17 // 3648
	Hmm.... én már láttam olyan használt olajat, ami nem akart lecsöppenni a nívópálcáról.
	
Selmak25-06-2010 12:04:19 // 3647
	Azért híg  a használt olaj mer melegen engeded le, ha hagyon kihülni a friss motorolaj szintjére akkor általában sűrűbb a benne lévő koromtól, főleg ha dieselben volt.
	
Selmak25-06-2010 12:02:43 // 3646
	Adalék nélküli ásványi olajban esetleg, mostani modern olajokban már annyi fémnedvesítő, nyírásgátló, EP hatású, stabilizátor, viszkoregulátor, kórózió gátló stb molekula van hogy nem igazán.
	
Misi és Andi25-06-2010 10:52:49 // 3645
	De valamien szinten igen
viszkozitás bol kikövetkez tethető az adott szénhidrogének méret tartományára
ez viszont nagyban befojásolja az olaj kopását.
olajkopás: hő és mozgás hatására, az olaj (szénlánc) szétesik:
-Víz
-Szilárd szén (pl.: grafir)
-co2
Ezért híg, és fekete a használt olaj!
	
viszkozitás bol kikövetkez tethető az adott szénhidrogének méret tartományára
ez viszont nagyban befojásolja az olaj kopását.
olajkopás: hő és mozgás hatására, az olaj (szénlánc) szétesik:
-Víz
-Szilárd szén (pl.: grafir)
-co2
Ezért híg, és fekete a használt olaj!
Selmak25-06-2010 10:29:05 // 3644
	Olajfilm megszakadása és a hő okozta olajkárosodás nem nagyon van kapcsolatban a SAE viszkozitási értékekkel, hiába hígul ki ha olyan tapadós és nyírásálló filmet képez a fém felületen ami megakadályozza a fém-fém érintkezést.
	
Misi és Andi25-06-2010 10:24:13 // 3643
	Leegyszerűsítve a dolgot: a folyadékoknak - így az olajnak is - belső súrlódása van. Ahogy a folyadék rétegei elmozdulnak egymáson, ellenállás ébred - ezt a tulajdonságot jellemzi a viszkozitás. A viszkozitás a hőmérséklet függvényében is változik, hiszen a meleg olajnak kisebb a folyadéksúrlódása. Ezek a tulajdonságok döntően befolyásolják a motorolaj kenőképességét, szivattyúzhatóságát, a kialakuló olajfilm vastagságát és terhelhetőségét, valamint a súrlódási veszteségeket - magyarán, ez az egyik legfontosabb jellemző.
Ezért aztán a ma már általános kétfokozatú (télen és nyáron is használható) olajoknál megadnak egy számot, ami a hidegen mutatott viszkozitásra utal (ez kerül az angol "Winter"-re utaló W elé), míg a második szám a meleg olaj viszkozitására jellemző. Kicsit azonban becsapós a viszkozitási osztályok számozása, hiszen a nagyobb szám jelöli a kisebb viszkozitást, tehát az 5-ös kisebb, a 10-es nagyobb folyadéksúrlódást jelent.
Az esetedben hidegen az 5W-s olaj jobban szivattyúzható, gyorsabban megtörténik a motor átolajozása, mintha 10W-set használnál, ráadásként akár mínusz 40-45 fokig folyékony marad, szemben a 10W-s olajokra jellemzó mínusz 30-35 fokkal, amit nem árt tudni, ha pl sarkköri expedícióra készül az ember. Normál (max 100 fokos) olajhőmérsékleten hasonlóan viselkedik a két olaj, tehát az átlagos használat során nincs köztük különbség. Ha azonban az olajhőmérséklet tovább nő, (például eleve magasabb a külső hőmérséklet, nagy terheléssel üzemel a motor, stb) az 5W-s viszkozitása gyorsabban csökken, így már 120 fokon "hígabb" lesz, mint a 10W-s. Így előfordulhat, hogy egy kopott motor többet eszik belőle, mintha 10W-set kapott volna.Ennek azonban a gyakorlatban nem sok hátrányát láthatod, ha a motor jó kondíciónak örvend. Tehát ne aggódj: ha az előírt teljesítményszintet tudja a felhasznált 5W-40-es, semmi baj nem lesz.
Minden olajhoz tartozik biztonság teknikai adatlap amit kérésre a gyártó köteles elküldeni bárki részéra. Ennek a 9.-pontja tartalmazza a készítmény fizikai és kémiai tulajdonságait.
Tehát mindíg azt kell előbb nézni hogy az autót mien időben, és mien igénybevétellel szeretnéd használni!
Üdv:Misi és Andi
	
Ezért aztán a ma már általános kétfokozatú (télen és nyáron is használható) olajoknál megadnak egy számot, ami a hidegen mutatott viszkozitásra utal (ez kerül az angol "Winter"-re utaló W elé), míg a második szám a meleg olaj viszkozitására jellemző. Kicsit azonban becsapós a viszkozitási osztályok számozása, hiszen a nagyobb szám jelöli a kisebb viszkozitást, tehát az 5-ös kisebb, a 10-es nagyobb folyadéksúrlódást jelent.
Az esetedben hidegen az 5W-s olaj jobban szivattyúzható, gyorsabban megtörténik a motor átolajozása, mintha 10W-set használnál, ráadásként akár mínusz 40-45 fokig folyékony marad, szemben a 10W-s olajokra jellemzó mínusz 30-35 fokkal, amit nem árt tudni, ha pl sarkköri expedícióra készül az ember. Normál (max 100 fokos) olajhőmérsékleten hasonlóan viselkedik a két olaj, tehát az átlagos használat során nincs köztük különbség. Ha azonban az olajhőmérséklet tovább nő, (például eleve magasabb a külső hőmérséklet, nagy terheléssel üzemel a motor, stb) az 5W-s viszkozitása gyorsabban csökken, így már 120 fokon "hígabb" lesz, mint a 10W-s. Így előfordulhat, hogy egy kopott motor többet eszik belőle, mintha 10W-set kapott volna.Ennek azonban a gyakorlatban nem sok hátrányát láthatod, ha a motor jó kondíciónak örvend. Tehát ne aggódj: ha az előírt teljesítményszintet tudja a felhasznált 5W-40-es, semmi baj nem lesz.
Minden olajhoz tartozik biztonság teknikai adatlap amit kérésre a gyártó köteles elküldeni bárki részéra. Ennek a 9.-pontja tartalmazza a készítmény fizikai és kémiai tulajdonságait.
Tehát mindíg azt kell előbb nézni hogy az autót mien időben, és mien igénybevétellel szeretnéd használni!
Üdv:Misi és Andi
Wickey25-06-2010 09:47:30 // 3641
	ez igaz. A 20W50 ásványi helyett pl. a minőségi 10W40 félszint de méginkább az 5W40 fullszint jobb. :-P
Viszont most a viszkozitási osztályokról volt szó, meg arról, hogy melyiket fogja enni a motor. A W60-ast valszeg kevésbé. Hogy milyen minőségi darabot sikerül megvásárolni belőle az már megint egy másik kérdés. :)
	
Viszont most a viszkozitási osztályokról volt szó, meg arról, hogy melyiket fogja enni a motor. A W60-ast valszeg kevésbé. Hogy milyen minőségi darabot sikerül megvásárolni belőle az már megint egy másik kérdés. :)
Selmak24-06-2010 18:55:29 // 3640
	Viszkozitás nem egyenlő a kenőképességgel, modern olajoknál köszönő viszonyban sincs vele. Egy valamit befolyásol, kopott motorban jobban megszökik réseken a vékony olaj mint a vastag.
	
Wickey24-06-2010 18:22:19 // 3639
	akarod mondani vastagabb, noha tök értelmetlen dolog ilyesmiről beszélni egy motorolajjal kapcsolatban. :-)
Üzemi hőmérsékleten a 60-as melegoldali viszkozitású olaj (ha minden más egyéb paraméterében megfelel, vagy túlteljesíti a gyártó általi előírásoknak/-at) jobb, mint a 40-es melegoldali viszkozitású. Pár viszkozitási érték 100 fokon:
10W60 Viszkozitás 100°C-on: 23.5mm2
0W40 Viszkozitás 100°C-on: 12.8 mm2/s
Az már anélkül is látszik, hogy a W40es olaj feleannyit tud 100 fokon mint a W60-as, hogy tudnánk, mit is jelent PONTOSAN ez a viszkozitási mutató... Ráadásul az olajhőmérséklet egy alapos rugdalózás után röhögve megvan 120-140 fok is, ahol még rosszabb a helyzet. Ott már szemre jobban csurog az olaj, mint a víz. Még a W60-as is. Érdemes egyszer egy agyonrúgott majd leállított motor nívópálcáját kihúzni egyszer az életben. Nem csak egy lájtos piroslámpás kergetőzésre gondolok, hanem pl. majd legközelebb, amikor leeszi a 75 V6 a következő szett hátsógumit, akkor megnézhetjük, hogy csurog le a nívópálcáról a Selenia HPX (20W50).
Még érdekességképp, hogy mennyire nem mindegy, milyen a hidegoldali viszkozitás, főleg városban rövid utakra használt autó esetén, a negyven fokos viszkozitási értékek.
10W60 Viszkozitás 40°C-on: 174.0 mm2/s
0W40 Viszkozitás 40°C-on: 75.7 mm2/s
Ez egy lájtos tavaszi-őszi 10 fokos reggelen a hidegindítást követő mondjuk fél-egy percben érvényes értékek, feltéve, hogy azonnal elindulnak az autóval és nem hagyják ketyegni a parkolóban fölöslegesen. Értékeket nézve még a 0W40-es olaj is háromszor sűrűbb, mint a 10W60-as olaj üzemi hőmérsékleten (a saját üzemijéről nem is beszélve). Tehát felesleges nézegetni, hogy egy olaj milyen sűrű amikor beleöntöd, a motor beindítását követő 2-3. percben már úgyis úgy folyik mindegyik, mint a húgy. A W50 és W60-as olajok kicsit kevésbé. Én, ha egyszer az életben elkészül a 3.0 24V motorom, 10W60-as vagy 5W50-es olajjal fogom járatni. A castrolból asszem az edge sport 10W60 eléggé olcsó, olyannyira, hogy az már gyanús, de majd visszatérek a kérdésre ha eljutottam odáig. :-)
	
Üzemi hőmérsékleten a 60-as melegoldali viszkozitású olaj (ha minden más egyéb paraméterében megfelel, vagy túlteljesíti a gyártó általi előírásoknak/-at) jobb, mint a 40-es melegoldali viszkozitású. Pár viszkozitási érték 100 fokon:
10W60 Viszkozitás 100°C-on: 23.5mm2
0W40 Viszkozitás 100°C-on: 12.8 mm2/s
Az már anélkül is látszik, hogy a W40es olaj feleannyit tud 100 fokon mint a W60-as, hogy tudnánk, mit is jelent PONTOSAN ez a viszkozitási mutató... Ráadásul az olajhőmérséklet egy alapos rugdalózás után röhögve megvan 120-140 fok is, ahol még rosszabb a helyzet. Ott már szemre jobban csurog az olaj, mint a víz. Még a W60-as is. Érdemes egyszer egy agyonrúgott majd leállított motor nívópálcáját kihúzni egyszer az életben. Nem csak egy lájtos piroslámpás kergetőzésre gondolok, hanem pl. majd legközelebb, amikor leeszi a 75 V6 a következő szett hátsógumit, akkor megnézhetjük, hogy csurog le a nívópálcáról a Selenia HPX (20W50).
Még érdekességképp, hogy mennyire nem mindegy, milyen a hidegoldali viszkozitás, főleg városban rövid utakra használt autó esetén, a negyven fokos viszkozitási értékek.
10W60 Viszkozitás 40°C-on: 174.0 mm2/s
0W40 Viszkozitás 40°C-on: 75.7 mm2/s
Ez egy lájtos tavaszi-őszi 10 fokos reggelen a hidegindítást követő mondjuk fél-egy percben érvényes értékek, feltéve, hogy azonnal elindulnak az autóval és nem hagyják ketyegni a parkolóban fölöslegesen. Értékeket nézve még a 0W40-es olaj is háromszor sűrűbb, mint a 10W60-as olaj üzemi hőmérsékleten (a saját üzemijéről nem is beszélve). Tehát felesleges nézegetni, hogy egy olaj milyen sűrű amikor beleöntöd, a motor beindítását követő 2-3. percben már úgyis úgy folyik mindegyik, mint a húgy. A W50 és W60-as olajok kicsit kevésbé. Én, ha egyszer az életben elkészül a 3.0 24V motorom, 10W60-as vagy 5W50-es olajjal fogom járatni. A castrolból asszem az edge sport 10W60 eléggé olcsó, olyannyira, hogy az már gyanús, de majd visszatérek a kérdésre ha eljutottam odáig. :-)
Grando24-06-2010 10:37:49 // 3638
	Ja ja. Az a "vékonyabb". :))
	
Kareszka198424-06-2010 10:36:19 // 3637
	na így már mindjárt más! :P:)
	
Wickey24-06-2010 10:34:52 // 3636
	ELVILEG a 60-as. :-P
	
Selmak22-06-2010 17:22:31 // 3634
	Úgy tudom a 159be lévő motorba ACEA C2 olaj kell, azt meg a WR P.E. tudja.
	
Kareszka198421-06-2010 21:00:06 // 3633
	állapodjunk meg abban, hogy női fehérneműn szebben mutat! :D :)
	
tomcsi14621-06-2010 20:59:51 // 3632
	Cartársak!
A Selenia Multipower C3 és a WR P. E. csereszabatos olajak? Illetve az új c. r. dízelekbe melyik a jobb választás?
	
A Selenia Multipower C3 és a WR P. E. csereszabatos olajak? Illetve az új c. r. dízelekbe melyik a jobb választás?
GEORGE21-06-2010 20:47:33 // 3631
	Kolléga = Alfás jelen esetben.
	
GEORGE21-06-2010 20:36:03 // 3629
	Te is tudod, hogy nincs ilyen ember, de a kolléga tutira üldözési mániában szenved....
	
Kareszka198421-06-2010 20:29:25 // 3628
	jelentkezzen olyan, aki még sosem tévedt és igazat adok ;)
	
Kareszka198421-06-2010 20:27:32 // 3627
	a mi családunkban már 35-40 éve van gázüzemű autó szolgálatban...ladával kezdődött, majd azután jött egy 124-es fiat, most meg nálam a 147-es...bátyám is erősen gondolkodik az audi a2-ese "elgázosításán" :) átlagban 8000km-enként cseréltük az olajat ezekben az autókban...de volt, hogy kitolódott 10.000km-re...
	
GEORGE21-06-2010 20:01:42 // 3626
	Én azt látom, hogy te mindenben az összeesküvés elméletét keresed.....
	
Selmak21-06-2010 20:00:07 // 3625
	Mikor indult Magyarországon az LPG hivatalosan és kezdték beszerelni, akkor jelentek meg az olajcégektől olyan tanulmányok hogy az akkor motorolajak csereciklusa gázüzemben a duplájára növelhető volt. Utána amikor jónép kezdett rászokni akkor hirtelen káros lett a gázüzem. Nem furcsa?
	
Kareszka198421-06-2010 19:58:40 // 3624
	ez közvetlen az autó megvétele után volt és elolvastam valamit a szervízkönyvben...amúgy igenis érdekel, mért ne érdekelne?
	
GEORGE21-06-2010 19:57:59 // 3623
	Ez kész....mire rá nem rakják ezt a kitty-s hülyeséget...
	
GTPeti21-06-2010 19:55:15 // 3621
	Hello Agip!

	

GTPeti21-06-2010 19:46:49 // 3620
	(Ezekszerint nem nagyon érdekel téged, ha vki érvekkel alátámasztva javasol valamit.)
	
GEORGE21-06-2010 18:52:33 // 3619
	Ez van haver, aki tehetség, az előtt fejet kell hajtani :-))))
	
GEORGE21-06-2010 18:51:09 // 3617
	Tartalmazott, de még régen, most már omlómentes a divat.
	
GEORGE21-06-2010 18:47:41 // 3616
	Magyarul, azon mérnökök, akik megalkották a gázüzemű motorokhoz az olajat, feleslegesen dolgoztak.
Kár, hogy előtte nem kérdeztek meg téged......
	
Kár, hogy előtte nem kérdeztek meg téged......
[k i z z o]21-06-2010 18:35:56 // 3615
	1L :) Azt még nézegesd...
	
Selmak21-06-2010 12:00:53 // 3614
	"Száraz" égés (sokkal több vizet termel mint a benzines üzemmód) max régi ólomra tervezett szelepfészkek, szelepek esetén volt érdekes, mostani motoroknál a benzin nem ken semmit, max hűtő hatása van a közvetlen befecskendezésű motoroknál, de a gázinjektorok ugyanezt a funkciót ellátják. Ha nem kiskanál aluból van dugó és hengerfej akkor aligha kell speciális olaj.
	
Kareszka198421-06-2010 11:18:46 // 3613
	nah erről van szó! de én csesztem el, hogy erővel 5-40-est kértem bele, holott 10-40-es olajjal vettem a kocsit...
	
Ofi21-06-2010 11:15:05 // 3612
	Szia!
A gázüzem esetén vagy speciális gázos olaj kell vagy sürübben kell olajat cserélni mert a száraz égés miatt más kenést igényel a motor.
	
A gázüzem esetén vagy speciális gázos olaj kell vagy sürübben kell olajat cserélni mert a száraz égés miatt más kenést igényel a motor.
Kareszka198421-06-2010 10:43:20 // 3611
	benzin ha jóltudom tartalmaz valamennyi kenőanyagot?! de nem akarok hülyeséget mondani... na gáz az nem :)
	
Liquid21-06-2010 10:25:32 // 3610
	nemértek a gázhoz, de szerintem az olajfogyás semmilyen esetben sem jó, max a kétüteműnél :)
	
Kareszka198421-06-2010 10:07:30 // 3609
	az ok megvan...szelepeknél csöppen be olajka :) végülis gázos rendszer lévén szó, talán nem is akkora baj ez...
	
Liquid21-06-2010 10:02:36 // 3608
	mindenesetre én utánajárnék miért kajál ennyit, semmiképp se normális, még a negyede se
	
Kareszka198421-06-2010 08:37:02 // 3607
	érdekes felvetések, segítenek, köszi szépen mindenkinek :) ok, tudom, hogy másbol is csipegetni fogja, de mindjárt elfogadhatóbb lesz, ha az olcsóbb olajjal teszi ezt :)
	
[k i z z o]20-06-2010 23:06:11 // 3605
	Ha 1000 - en 1l -t eszik, mindegy mit raksz bele :( Esetleg egy 10W60 - ból  fele annyit eszik, de eszikél...
	
Alfa Amore doesn't take any responsibility for the posts.
		
					  Online members
1
		Guests1
381
Forum
Recent topics
- Oldtimer and youngtimer
- 156
- AlfaCity
- International Alfa Rome...
- 159
- Chat
- Boxer fanatics
- 147
- Polish Alfisti
- Českí Alfisti
Poll
- What kind of chatrooms do you prefer?
- When will Alfa return in your opinion to the US?
- How did you find AlfaAmore.com?